Od samog dolaska u Srbiju, koja joj je u znak dobrodošlice poklonila 130 hektara najplodnije vojvođanske oranice od 7, 5 miliona evra i još 76 miliona evra subvencije iz budžeta, kineska fabrika pneumatika Linglong funkcioniše po sopstvenim pravilima.
Pored toga što je otpočeo izgradnju bez ikakve prethodne studije o njenom uticaju na životnu sredinu, na gradilište buduće fabrike ne sme niko da uđe, a radnici dovedeni iz Kine rade u uslovima koji podsećaju na radne logore, piše portal Nova.
U budućnosti će ih zameniti radnici iz Srbije koji su već sada morali potpisati ugovore u radu u kojima pristaju na rigorozne sankcije ukoliko progovore o sopstvenoj zaradi.
Prema saznanjima N1, u Članu 4 ugovora o radu stoji da “ukoliko zaposleni otkrije informacije o sopstvenoj zaradi, svaki put kada takvo ponašanje bude otkriveno biće dužan da isplati 20 odsto otkrivene zarade kao nadoknadu štete, a kada dva puta zaredom otkrije informacije o zaradi biće dužan da isplati 50 odsto od otkrivene zarade kao nadokandu štete”.
U ugovoru se ne precizira da li se zabrana deljenja informacija o plati zaposlenog odnosi i na lično okruženje, ali se zato dodaje da će se oni koji u dva navrata prekrše ovaj aneks „nalaziti mesec dana pod prismotrom“.
Advokat Veljko Milić ističe da ni prismotra niti pojačan nadzor nad zaposlenim nije u skladu sa Zakonom Republike Srbije, i da nijedan poslodavac ne može da ih sprovodi.
– Ti interni pravilnici više služe za zastrašivanje radne snage, nego što imaju zakonsko uporište. Firme mogu da donose svoje pravilnike o radu, ali kada i ukoliko bi došlo do sudskog postupka, ti sporovi bi bili izgubljeni jer nisu u skladu sa zakonom – kaže Milić, napominjući da ne zna ni kako bi uopšte fizički izgledalo da poslodavac drži radnika “na prismotri”.
On je takođe istakao da mnogi poslodavci traže od zaposlenih da ne govore o visini svojih primanja, ali da se ta zabrana odnosi isključivo na javno iznošenje tog podataka, ali da je zaposlenima dozvoljeno da o tome pričaju između sebe ili u krugu porodice.
Poslovanje kineskog proizvođača guma je praćeno kontraverzama već godinama, a zbog zagađenja koje njihovi pogoni prouzrokuju praktično su nepoželjni svuda u svetu sem na Tajlandu, Uzbekinstanu i Srbiji. Kinesko ministarstvo za ekologiju i zaštitu životne sredine je 2018. godine optužilo kompaniju da krši mere kontrole zagađenja životne sredine.
Pored ovih prekršaja „Linglong“ je optuživan i da je svesno zagađivao životnu sredinu, jer je fabrička kanalizacija bila tretirana samo u septičkoj jami, nakon čega bi se mešala sa vodom za hlađenje iz proizvodnih pogona i ispuštala u reku Luoshan.
Pored optužbi za teška zagađenja, kompanika Linglong se 2010. godine našla i u aferi krađe patenta konkurentske kompanije. Prema pisanju “Texas tribune”, američki izumitelj Jordan Fishman koji je dizajnirao rudarske gume, otkrio je da su njegovi patentirani dizajni ukradeni, da bi se ispostavilo da su završila kod dva međunarodna distributera guma, od kojih je jedan upravo i “Shandong Linglong” iz Kine.
Ova afera je na kraju završila pred američkim sudom, gde su Linglong i drugi distributer morali da plate čak 26 miliona dolara zbog krađe tuđeg patenta.
Dodaj komentar