Pandemija koronavirusa direktno je uticala na naše zdravlje, psihu i finansije. Konkretno, karantin, socijalna distanca i nemogućnost putovanja oduzeli su posao mnogim industrijama u okviru kojih posluju svetske kompanije, ali i mala i srednja preduzeća.
Zaposleni u sektoru ugostiteljstva i turizma najviše su osetili krizu u ovom periodu, ali se spisak ne završava tu. Evo kako se kriza odrazila na različite industrije, i kakve će posledice pretrpeti ekonomija.
Ugostiteljstvo – bez proslava i velikih okupljanja
Kada govorimo o ugostiteljstvu, ova široka industrija ne obuhvata samo kafiće i restorane, već i različite barove, klubove, hotele i prostore za slavlja. U našoj zemlji ugostiteljski objekti su mahom posećeni, a na frekventnim lokacijama se obično traži i mesto više. Pandemija je ispraznila sve stolice do poslednje, i zaključala vrata lokala na određeno vreme.
Sada kada su kafići ponovo otvoreni i prostori za proslave se polako opet pune, a u klubovima i barovima se ponovo organizuju svirke i nastupi, ne možemo se oteti utisku da je ovo period nadoknade izgubljenog. Ugostiteljski objekti su podlegli merama među prvima, smanjujući prvo kapacitete za prijem gostiju, a zatim i potpuno zatvarajući lokale.
Neki lokali još uvek ne rade punim kapacitetom, a svadbe, krštenja i slične proslave se tek iznova zakazuju, zbog čega mnoge svečane sale, i ostali prostori za slavlja, još uvek kubure sa finansijama. Ipak, kraj karantina je pokazao svetlo na kraju tunela, i dao priliku ugostiteljstvu da ponovo stane na noge.
Turizam – neizvesan oporavak mnogih agencija
Dovoljno je da kažemo da su gotovo sva ovogodišnja putovanja odložena za neka lepšta vremena, kako bi se stekao jasan utisak o tome koliko je industrija turizma na globalnom nivou pogođena.
Svi važni elemnti turizma, poput posete stranim zemljama, dolazak posetioca iz drugih država, kao i formiranje velikih grupa ljudi, nisu dozvoljene tokom pandemije, pa je trenutno poslovanje turističkih agencija svedeno na izuzetno oskudan dijapazon mogućnosti.
U mnogim zemljama su aerodromi još uvek zatvoreni, što znači da i avio kompanije trpe ogromne gubitke, za koje se još uvek ne zna da li će moći da budu nadoknađeni i kada. Neodređene prognoze pandemije, odnosno najavljeni novi talasi širenja zaraze, pogubni su za poslovanje mnogih turističkih agencija i avio prevoznika.
Slamka spasa predstavlja okretanje domaćem turizmu i crpljenje maksimuma od onoga što naša zemlja može da ponudi. Turistički vodiči organizuju nove ture, koje uključuju sagledavanje Srbije iz nešto drugačije perspektive, i posetu do sada neotrikenim lepotama.
Trgovina – nepovoljan trenutak za odlazak u šoping
Početak pandemije obeležilo je nekontrolisano kupovanje namirnica i pravljenje zaliha, pa su različiti hipermarketi bili prepuni ljudi koji su došli ovim povodom. Ova slika nas može zavarati da sektor trgovine neometano funkcioniše, dok je istina nešto drugačija.
Potrošačka korpa prosečnog građanina se smanjila s obzirom na činjenicu da manja primanja u ovom periodu donose i minimizirane troškove. Tako smo došli do trenutka da se kupuje ono što je zaista neophodno, ručak se planira za bar dva dana, i novac se ne troši na nepotrebne izdatke.
S druge strane, šoping centri i brendirane radnje sa odećom osetile su izuzetne gubitke tokom ovog perioda. Jasno je da kupovina odevnih komada nije bila prva na listi prioriteta velikom broju stanovika. Tim povodom, mnoge radnje su svoju ponudu usmerile na online prodaju, što je za mnoge bio izlaz iz ove situacije.
Samostalne trgovinske radnje pretrpele su najveće gubitke u okviru trgovine. Karantin je stavio znak pitanja na budući rad mnogih samostalnih biznisa, nakon što se čitava situacija vrati u normalu. Za mnoge je bilo nemoguće da plate dadžbine bez ikakvih, ili sa minimalnim primanjima.
Oporavak ekonomije trajaće mnogo duže nego udari na nju koji su došli kao treptaj oka i napravili velike posledice. Pored svega toga što nam trenutno manjka, strpljenje je jedino što ne bi smelo da se nađe na toj listi.
Dodaj komentar