Magazin

Kampanja za vakcinaciju je propaganda jednog čoveka i ne daje rezultate

vucic-vakcina
Foto: N1

Kampanja države Srbije za vakcinaciju osuđena je na propast i pre nego što je pokrenuta.

Od prvog nastupa doktora Branimira Nestorovića i njegovih izjava da je u pitanju „najsmešniji“ virus koji postoji samo na Fejsbuku i očiglednog smeškanja državnog vrha na ovakve ispade protivne i struci i etici jasno je da ni vakcinacija neće ići kako valja.

Višemesečno nećkanje i obećanja Aleksandra Vučića da će se vakcinisati nije pomoglo. Ne pomažu ni privatne kompanije koje nagrađuju svoje radnike koji se odazovu na pozive za vakcinaciju.

Razloga za nedovoljan odziv je više – od odsustva navike imunizacije, preko jake komunikacijske aktivnost antivaksera, do rata farmaceutskih kompanija, ideologija i zemalja na čijim su teritorijama kompanije i globalnog nepoverenja u institucije koje su nosioci imunizacije, kaže za Istinomer Voja Žanetić, marketing konsultant.

“Država je vodila dve kampanje istovremeno: političku i zdravstvenu. Imala je tri cilja u isto vreme: politički, ekonomski i zdravstveni. U konkurenciji s ostalim pobrojanim komunikacijskim problemima i mentalitetom, državna komunikacija s takvim obiljem cilljeva i sredstava – nije mogla da postigne bolje rezultate od ovih. A pritom, kad kažemo država, nismo baš sigurni ni na šta tačno mislimo: predsednik, premijer, ministar zdravlja, krizni štab. Relativno retko su poruke bile kompatibilne.”

Sukob između političkog i medicinskog dela Kriznog štaba govori kolika je zapravo nesposobnost u rukovođenju epidemijom, smatra profesorka Fakulteta političkih nauka Snježana Milivojević. Ona ocenjuje da je kampanja pokrenuta s velikim entuzijazmom da budemo prvi koji kreću u vakcinaciju, ali bez jasne ideje kako da se taj plan realizuje.

“Mislim da nije bilo smišljene kampanje, da nije dobro vođena komunikacija i da se oslanjalo na ideju da je stanovništvo ovde naviklo na vakcinaciju, da je to nešto što se podrazumeva. Potpuno je zanemarena činjenica da je u međuvremenu narastao antivakserski pokret planetarno i da sa društvenih medija konstatno dolaze napadi na vakcinu”, kaže profesorka Milivojević.

Podseća da antivaksersku kampanju svakodnevno vode i mejnstrim mediji, pružajući gostoprimstvo ljudima koji ili seju sumnju u vakcinu i iznose nepouzdane tvrdnje o njenoj efikasnosti, ili se šarlatanski odnose prema korona virusu. Takođe, za razliku od drugih država Srbija ima paradoks da istovremeno beleži i rast broja vakcinisanih i rast broja zaraženih.

“U javnosti preovlađuje utisak da se, uprkos aktivnostima Kriznog štaba, dosadašnja kampanja za vakcinaciju odvija pre svega pod pokroviteljstvom predsednika. On je “molio” strance za vakcine, zatim iste dočekivao na aerodromu, molio ljude da se vakcinišu, a onda i ugovarao poslove s Pekingom i Moskvom o proizvodnji njihovih vakcina u Srbiji.

Kampanja države je katastrofalna, ovo što rade drugi je pakao

U Novom Sadu su pre par dana osvanuli plakati sa natpisom “Antivaksere u zavore!” koje je potpisala organizacija “Mlada Vojvodina”.

„Antivakseri marš iz Vojvodine. Ugrožavate sve oko sebe. Ko se ne vakciniše pravac Mitraja“, napisali su iz „Mlade Vojvodine“ na Tviteru i postavili fotografije plakata sa više lokacija u Novom Sadu, piše N1.

„Mitraja“ je žargonski izraz za zatvor u Sremskoj Mitrovici. Organizacija „Mlada Vojvodina“ nije zvanično registrovana, a sebe opisuju kao „revolucionarni republikanski pokret“, koji okuplja mlade iz 15-ak mesta u Vojvodini.

Ljubičić: Kampanja mora biti agresivna

Kampanja za vakcinaciju protiv korona virusa u Srbiji morala bi da bude agresivna jer je i virus agresivan, kaže poznati satiričar iz Srbije Dragoljub Ljubičić Mićko.

“Čini mi se da bi kampanja za vakcinaciju protiv korona virusa morala da bude jaka bar koliko i, recimo, prosečna predizborna kampanja Srpske napredne stranke, kao onih koji najviše obraćaju pažnju na svoje predizborno predstavljanje u javnosti i koji najviše para i troše na to.

Ova korona traje predugo i još će trajati, a nažalost nije se na vreme krenulo sa smislenom akcijom. To ‘smisleno’ podrazumeva način prilaska problemu. Ne samo da bi kampanja morala da pogodi tamo gde treba, nego bi morala da bude takva da je svi oni brojni nevakcinisani vide i čuju dovoljan broj puta, a da ih ona ne iritira na način kao što to često rade političke kampanje, istovremeno potcenjujući veliki deo glasača” objasnio je Ljubičić za Radio Slobodna Evropa.

On objašnjava da u ovoj kampanji nema mesta za humor.

“Pratio sam šta rade u Evropi, koja nije baš primer uspešne vakcinacije, i tamo im je jedan od slogana: “Verujte u nauku”. Dobar je jer je jednostavan i ozbiljan. Tera na razmišljanje, uključuje nauku, dakle na neki način i medicinsku struku.

E sada, pitanje je da li bi tako nešto delovalo ovde, jer kod nas je jedan deo struke, delom zbog političkih pritisaka, delom zbog sopstvenih ambicija, tokom pandemije potpuno izgubio poverenje naroda. I kad sada nekome ovde poručujete da bi trebalo da veruje u nauku veliko je pitanje da li se postiže pravi efekat, ili kontraefekat. Kod većine, bojim se, ovo drugo” kaže Ljubičić.

Spotovi koji “promovišu” vakcinaciju su stranačka propaganda

Spotovi koji imaju za cilj promociju vakcinacije zapravo su stranačka propaganda Srpske napredne stranke.

Jedan spot emitovan na televizijama sa nacionalnom frekvencijom zapravo je isticanje uspeha Srbije (čitaj Vučića) u borbi protiv koronavirusa – prvi smo, najbolji smo, najspremniji, Srbija zemlja blagostanja.

Marketinčki stručnjak Igor Avžner kaže da je ovakvo obraćanje svojstveno Srpskoj naprednoj stranci koja je u kampanji od svog osnivanja.

“Ovo u potpunosti izgleda kao jedan klasičan politički spot kakav redovno koristi Srpska napredna stranka. U jednom delu imamo pohvalu o tome šta smo sve uradili i u drugom delu poziv na glasanje. U jednom trenutku svako od konzumenata tih propagandnih poruka koje oni šalju će da stane i vidi da li ima para u džepovima, da li su zaista svi vakcinisani i da li funkcionišu svi oni putevi i sve što oni pričaju ili ne. Znamo šta će onda biti” rekao je Avžner za beogradske medije.

Jedino što funkcioniše u Srbiji je ošašavljivanje ljudi i pumpanje podela i mržnje

12 Shares
Share via
Copy link