Magazin Novi Sad

Još jedna kritična masa 21. juna: Bajsom do boljeg grada

bicikl
Foto: Pixabay

Još jedno okupljanje u okviru Kritične mase biće održano u subotu, 21. juna, s početkom u 18 časova.

Sve veći broj sugrađana, bez obzira na uzrast, svakodnevno koristi bicikl kao glavno sredstvo prevoza. Bilo da idu na posao, pijacu, u školu ili na druženje, Novosađani bicikl vide kao prirodan izbor za kretanje po gradu.

Porast broja biciklista vidljiv je na ulicama našeg grada – u špicu biciklističke staze na najprometnijim deonicama su prepune biciklista. Procene su da Novi Sad ima oko 12% biciklista u dnevnom saobraćaju, što predstavlja oko 50.000 biciklista. Međutim, lični osećaj mnogih sugrađana je da je taj broj i veći od 12%, kažu iz Novosadske biciklističke inicijative.

Šta najviše muči novosadske bicikliste?

Iako je bicikl sve popularniji među Novosađanima, oni se i dalje susreću sa mnogobrojnim izazovima prilikom bicikliranja. Mnoga nerešena pitanja poput prelaska biciklom preko Mosta slobode, preko mostova na kanalu DTD, staze na Bulevaru Mihajla Pupina, Temerinskoj, Jovana Subotića, u Kisačkoj, staze u industrijskim zonama, na Telepu, spajanje prigradskih naselja sa gradom, loš sistem za iznajmljivanje bicikala NSbike, samo su neki od problema koji muče novosadske bicikliste. Tu su i oni česti prekidi biciklističkih staza poput staze u Cara Dušana ili na Bulevaru kralja Petra I. Iako ovo ne sprečava Novosađane da svakodnevno koriste bicikl ipak utiče na građane koji bi možda sa automobila i prešli na bajs – kada bi ova pitanja bila rešena.

– A da bi se sva ova pitanja rešila, prateći trenutni tempo ulaganja, bilo bi potrebno nekoliko decenija. Nažalost, gradske vlasti još uvek ne prepoznaju bicikliranje kao ravnopravan vid saobraćaja, niti kao strateški prioritet za održivu mobilnost. Iako se u proteklih nekoliko godina izgradilo nekoliko novih staza, najčešće je reč o kratkim deonicama ali i o samo 10 km staza godišnje, koje ne omogućavaju bezbedno i efikasno kretanje biciklom kroz ceo grad – ističu iz NSBI.

Pored infrastrukture, novosadskim biciklistima nedostaje i podrška kroz saobraćajne politike – poput proširenja pešačke zone ne samo u centru grada već i drugim gradskim četvrtima, omogućavanje bezbednog kretanja biciklista kroz centar, poboljšanja uslova za parkiranje bicikala i jačanja kontrole nad nepropisnim parkiranjem na biciklističkim stazama. Sve to bi doprinelo većem osećaju bezbednosti i ohrabrilo još veći broj građana da se odluče za bicikl.

Svetli primeri iz evropskih gradova pokazuju da je moguće – uz jasnu političku volju i participaciju građana – pretvoriti bicikliranje u stub gradskog saobraćaja. Novi Sad ima ogroman potencijal: ravan teren, blagu klimu, postojeću bazu korisnika i razvijenu biciklističku kulturu. Potrebno je samo strateški i odlučno ulagati u njegov dalji razvoj. Procene su da bi veća ulaganja u biciklističku infrastrukturu doprinela povećanju broja biciklista od čak 2-4% na godišnjem nivou, čime bi Novi Sad sa značajnim ulaganjima u narednih 5 godina premašio 20% biciklista u dnevnom saobraćaju.

U suprotnom, postoji rizik da će grad izgubiti ovaj zamah koji se gradio godinama, a saobraćajna gužva i zagađenje će postajati sve ozbiljniji problemi. Bicikliranje nije samo pitanje rekreacije – to je pitanje zdravlja, mobilnosti, ekonomičnosti i kvaliteta života u gradu.

– Zato je krajnje vreme da Novi Sad napravi iskorak: od biciklističkog entuzijazma ka biciklističkoj politici. I baš zbog toga vozimo Kritičnu masu u subotu 21 juna, kako bismo poslali jasnu poruku: Tražimo veća ulaganja u biciklističku infrastrukturu, jer Novosađani to zaslužuju! Predaćemo dopis Otvorenoj kancelariji gradonačelnika Novog Sada sa zahtevom da se godišnja ulaganja u biciklističku infrastrukturu povećaju na 1 milijardu dinara iz gradskog budžeta i da se sistematski počnu rešavati svi akutni problemi biciklista – navode iz NSBI.

Okupljanje je u 17:40 sati u Limanskom parku (Subin plato), a polazak u 18 časova.

Izvor: Moj Novi Sad

Protest u Sremskim Karlovcima 21. juna: Zalet pred Vidovdan

Ekipa Luftike

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

Share via
Copy link