Magazin Putovanja

Letite avionom prvi put? Ovo je 11 najčešćih grešaka putnika na aerodromu

žena na aerodromu
Foto: Pexels

Nije tajna da je putovanje avionom godinama izgubilo nešto od svog glamura. Možda bismo te promene mogli da pripišemo pojačanim sigurnosnim procedurama, većem broju ljudi koji putuju ili jednostavno nedostatku zdravog razuma.

Jedno je sigurno: čini se da ljudi rade najopasnije stvari kad uđu na aerodrom. Ako prvi put letite avionom, proučite ovaj popis i nemojte biti jedan od ovih putnika.

1. Ups, moj pasoš više ne važi

Putovanje u inostranstvo uključuje nekoliko dodatnih stvari koje treba zapamtiti. Ako putujete izvan Evropskog ekonomskom prostora, vaš pasoš mora da važi još najmanje 3 meseca, a u nekim slučajevima (npr. u Keniji ili Egiptu) minimalno 6 meseci od datuma dolaska.

Neke zemlje (poput Južnoafričke Republike) drže se uslova da moraju postojati najmanje dve uzastopne prazne stranice.

2. Proverite da li vam treba viza

Mnogi putnici ostali su zaglavljeni i uplakani na vratima jer su prevideli pravilo da je za neke zemlje potrebna i viza.

Avio-kompanije snose odgovornost i visoke novčane kazne ako dopuste putniku da putuje bez odgovarajuće dokumentacije, piše Putni kofer.

3. Gubitak osećaja za vreme

Lako vam može odvući pažnju blistava bescarinska kupovina, dugačak jelovnik u baru ili saloni.

Ali ne zaboravite da kada putujete u drugu vremensku zonu, morate biti sigurni da pratite lokalno vreme (vaš sat možda neće uvek biti tačan).

Imajte na umu da avio-kompanije zatvaraju vrata 15-20 minuta pre stvarnog vremena poletanja kako bi pravilno pripremile potrebnu dokumentaciju i podatke o težini i ravnoteži.

Nikad nije zabavno biti poslednja osoba koja se ukrcala nakon trčanja kroz terminal.

4. Ne planirate naknade za prtljag

Velike su šanse da ćete morati da platite prtljag koji ste predali. Uprkos tome što ta doplata postoji već više od decenije, mnogi putnici još uvek dolaze ošamućeni i zbunjeni kada se od njih traži da plate torbu.

Proučite politiku svoje avio kompanije i pripazite na ograničenja težine i veličine prtljaga.

Postoje načini zaobilaženja dodatnih naknada: nabavite kreditnu karticu koja nudi besplatnu predatu torbu ili steknite status u programu čestih putnika. Često se besplatna torba daje i onima koji putuju s elitnim članom. Naravno, uvek možete da letite prvom klasom, ali čak i tada su neke avio-kompanije prilagodile pravila o predatom prtljagu.

5. Avio-kompanija nikada neće izgubiti vaš prtljag. Hm, da…

Nadajmo se da se to neće dogoditi, ali uvek postoji šansa da hoće, a ako se dogodi, biće vam drago što ste planirali unapred. Stavite svoj telefonski broj i adresu u torbu kako bi vas kompanija lako kontaktirala.

Takođe, stavite šarenu vrpcu ili prepoznatljivu oznaku na svoju torbu kako biste sprečili da je neko drugi u žurbi slučajno zgrabi. Ne bi bilo prvi put da neko posramljeno žuri nazad do izlaza nakon što je zgrabio pogrešnu torbu. Dragocenosti i potrebne lekove uvek nosite sa sobom.

6. Ako putujete u ameriku, isprobajte „Pre-check“

TSA program ubrzava prolazak proverenih putnika kroz sigurnosne kontrolne punktove. Putnici koji se prijave kroz taj program mogu da ostave svoje laptope u torbama i nose cipele, i na primer, ne moraju da skidaju lagane jakne.

Te pogodnosti mogu da se iskoriste kada letite na desetinama avio-kompanija u SAD-u, na više od 200 aerodroma. Ako se pitate koliko vremena možete da uštedite, evo podatka. U junu 2021, skoro 97% TSA PreCheck putnika je moralo da čeka manje od pet minuta na aerodromskoj sigurnosti.

7. Nemojte da budete u svom malom svetu

Svi smo ih videli: putnici koji besciljno hodaju aerodromom sa slušalicama na ušima ili šalju poruke pognute glave. Niste jedina osoba na aerodromu, stoga budite ljubazni prema onima oko vas: nije moguće čuti škripanje kolica na aerodromu ili nekoga ko pokušava da prođe dok nosite slušalice.

Vaši saputnici takođe će vam biti zahvalni što ne stojite nasred pokretne staze ili pokretnih stepenica dok ljudi pokušavaju da prođu. Nemoj biti taj tip!

8. Požurite malo, čak i ako niste u žurbi

Stojite tamo, bosi, bez kaiša i sa svim kremicama i parfemima zapakovanim u providne kese. Nije neka sreća, no svejedno nemojte da dopustite da vas ljudi iz osiguranja ili drugi putnici požuruju.

Tako ćete najlakše zaboraviti nešto važno, poput recimo laptopa ili novčanika.

9. Niste rezervisali vezni let na istoj karti

Pametni putnici ponekad mogu zaobići više cene kupovinom dve odvojene karte između gradova ili presedanjem s jedne avio-kompanije na drugu. Iako je to teoretski odlična ideja, može dovesti do nezgode ako proveravate torbe ili ne ostavljate dovoljno vremena za promenu aviona.

Kompanije nisu odgovorne za propuštena povezivanja ili odgođena putovanja. I ne zaboravite: ponekad između letova morate i po drugi put proći sigurnosnu proveru.

10. Ne gubite vreme u letu

Ovih su dana timovi društvenih mreža avio-kompanija izvrstan resurs kada je reč o prekidima putovanja. Povežite se s njima onlajn dok čekate u redu.

Verovatno ćete dobiti brže rešenje i ljubazniju uslugu od iscrpljenog zrakoplovnog zaposlenika koji ima posla s mrzovoljnim putnicima na aerodromu. Ako imate pristup salonu avio-kompanije, ne zaboravite da vam tamo agenti mogu pomoći, a redovi su mnogo kraći.

11. Proverite sve podatke na karti i onda opet sve proverite

Aerodromi menjaju podatke o letovima zbog raznih internih i eksternih razloga. Ako ste videli prvi put da je vaš gejt B6, ne znači da se to nije promenilo, doslovno u vremenu koje vam je potrebno da dođete do izlaznih vrata.

Samo zato što agent za prodaju karata kaže da je let pun i da nema mesta za čekanje, ne znači da drugi putnici ne bi mogli da kasne i stvore slobodna mesta. Stoga, ne treba odmah odustati i treba proveriti stanje leta pre konačne odluke o putovanju.

Ako neko kaže da ne možete da dobijete besplatnu hotelsku sobu zbog noćnog kašnjenja leta, to ne znači nužno da ta osoba nije bila dobro informisana ili je bila nejasna u vezi s pravilima. Važno je da se svi putnici pridržavaju propisanih uslova i znaju svoja prava u takvim situacijama. Stoga, preporučuje se provera relevantnih propisa i pravila pre putovanja.

Takođe, potrebno je izbegavati gnjavažu i nepristojnost u komunikaciji s osobljem kompanije, ali uvek je korisno proveriti sve informacije koje se dobiju – barem dvaput!

Izvor: Putni kofer

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
68 Shares
Share via
Copy link