Vesti

Kraj Temu groznice? EU namerava da kazni kompaniju, šta to znači za kupce iz Srbije

temu
Foto: Printscreen/Los Angeles Times

Potrošačka „Temu groznica“ koja je nesumnjivo zahvatila ceo svet, uskoro bi delimično mogla da bude zaustavljena u Evropi. Platforma je ogromnu popularnost stekla i kod nas, ali stručnjaci kažu da se kršenje evropskih zakona u ovom slučaju ne odnosi i na nas.

Među aplikacijama koje su Gen Z (mladi između 18 i 24 godine) u Americi najčešće preuzimali od početka godine nalazi se kineska onlajn platforma Temu, čija – podjednako skokovita – popularnost ne zaostaje ni u Evropi.

Međutim, administracija EU rešila je da ispita poslovanje te platforme pokrenuvši formalni postupak protiv kineske platforme za onlajn kupovinu zbog zabrinutosti da ne uspeva da zaustavi prodaju ilegalnih proizvoda.

Temuov vrtoglavi rast u EU najbolje oslikava podatak da je paltforma na toj teritoriji u aprilu imala 75 miliona korisnika, dok je u septembru taj broj porastao na 92 miliona.

Pa ipak, Evropska komisija želi da istraži da li je na toj platformi bilo nelegalnih proizvoda u ponudi i da li ti proizvodi ispunjavaju propise i zakone EU.

Administraciju u Briselu takođe zanima da li dizajn Temua može izazvati zavisnost, naročito kroz video-igre koje nudi, a koje korisnicima omogućavaju osvajanje nagrada. Na kraju, Komisija želi da osigura da Temu bude usklađen sa obavezama iz Evropskog zakona o digitalnim uslugama.

Da li će Temu biti kažnjen?

Sa celim slučajem upoznata je i Dušica Šoškić iz Nacionalne organizacije potrošača koja za Euronews Srbija kaže da se radi o tzv. obmanjujućoj poslovnoj politici koja služi tome da kompanija privuče što veći broj potrošača.

– Evropska komisija je upozorila Temu da njihovo poslovanje krši evropska pravila i sada se ta kineska platforma suočava sa drugom istragom Evropske komisije i to po zakonu o digitalnim uslugama i za trgovinu nelegalnim proizvodima, podseća ona.

Upitana da li se očekuje da će Temu izvršiti neke izmene u svom poslovnom modelu, Šoškić je uverena da će platforma podleći pritisku, te da je izvesno da će Evropska komisija sankcionisati Temu zbog, kako kaže, neposlovne prakse.

A kada je reč o srpskom zakonodavstu, onosno pitanju – da li pritisak od strane EU prema platformi može da se prelije i na našu zemlju, Šoškićeva ističe da naš regulatorni sistem ono ne prepoznaje Temu na našem poslovnom tržištu.

To se pre svega odnosi na Zakon o zaštiti potrošača, koji je u slučaju Temu ne važi.

– Potrošači kada kupuju na ovoj platformi, kupuju na sopstvenu odgovornost, jasna je Šoškićeva.

S druge strane, ipak preporučuje potrošačima da se najpre dobro informišu o proizvodima.

– Ukoliko dođe do određene potencijalne reklamacije nekog proizvoda kupljenog na Temu, naš zakon tu nema primene i s tim u vezi, potrošači treba da kupuju sa oprezom, zaključuje Dušica Šoškić iz Nacionalne organizacije potrošača.

Ceo tekst čitajte na Euronews.rs

Čitajte Luftiku na Google vestima

Novosađani i Temu: Šta najviše naručuju i kakva su im iskustva?

Ekipa Luftike

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
Share via
Copy link