Iako za sada ne zna kako ni koliko, država će, kako je to najavio ministar finansija Siniša Mali, nesumnjivo pomoći Er Srbiji.
– Razgovori su u toku, možda da kupimo još neki avion – rekao je nedavno Mali, dodavši da bez Er Srbije „ne bismo imali ni kako da vratimo naše građane, niti čime da dovezemo maske i respiratore“.
Državni predlozi za pomoć nacionalnoj avio kompaniji išli su od dokapitalizacije, preko otkupa korporativnih obveznica koje bi ova kompanija izdala do najnovijeg – kupovine aviona.
Koliko je ovo poslednje realno neophodno u trenutku kada država poseže za merama „prve pomoći“ i da li je uopšte ostvarivo, konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević kaže za list „Danas“ da bi najpre bilo normalno da inicijativa o kupovini aviona dođe od Er Srbije.
– To što su avioni Er Srbije leteli po instrukcijama Vlade to je bilo u vanrednom stanju koje je sada ukinuto i trebalo bi sada pogledati ukupnu situaciju i videti kako im treba pomoći – da li je to kupovina ili rentiranje aviona ili krediti za likvidnost – ističe Kovačević. Treba videti, kako kaže, koliko inače u tome učestvuje manjinski ulagač, da li to menja strukturu vlasništva.
Kovačević napominje da se odavno zna da se Er Srbija drma i da naročito sada kada je sve uzdrmano krizom od Vlade moramo očekivati da pomogne, ali da to bude transparentno.
– Ne da se ispod žita kupuje avion, jer se inače avionima Er Srbije očito upravlja iz Vlade, tako je sada tokom vanrednog stanja osam aviona išlo odavde za Italiju nepotrebno, kada je mogla roba da se stavi u kamion i jeftinije prođe – napominje Kovačević.
Ako Vlada hoće sebi da kupuje avion, onda to, ističe, treba jasno da kaže, ako se kupuje za Er Srbiju onda treba da se urade studije, analize ne bi li se videlo za šta je pomoć potrebna.
Urednik portala Tango six Petar Vojinović kaže da je kupovina aviona sada veoma, veoma malo verovatna, zato što inače avio kompanije ove vrste avione iznajmljuju.
– Verovatno će biti iznajmljivanje aviona jer nijedna avio kompanija ove veličine i u ovom stanju ne kupuje avione. To rade najveće kompanije na svetu koje velikim kupovinama dobijaju popuste i povoljnije uslove plaćanja, a Er Srbiji i da bude dramatično snažnija finansijski opet ne bi bilo isplativo da kupi avion – ističe Vojinović za „Danas“.
Pre epidemije, Er Srbiji su, kako kaže, bili potrebni novi avioni jer je broj bio neadekvatan poslednjoj strategiji širenja koju je ova kompanija imala.
Sada te strategije možda više neće ni biti, pre svega zbog dramatičnih promena na tržištu.
Vojinović ne sumnja da će država pomoći Er Srbiji jer je sada za to idealna situacija zato što nema više kontrole nad avio kompanijama kao ranije.
– Evropska komisija ima pravila o subvencijama i državnoj pomoći, koje su zabranjene svim avio kompanijama učesnicama Sporazuma o otvorenom nebu, što znači da države ne smeju da daju i državnu pomoć i subvencije.
Međutim, u ovoj situaciji svaka avio kompanija bilo državna ili privatna, lou kost ili velika, koja je tražila i dobila je pomoć od država, tako da su to pravilo počele da krše. Uskoro će i zvanično na nivou EK to da bude i aminovano – napominje Vojinović.
Dodaj komentar