Kako protiče septembar u školama u Srbiji i da li se smernice Ministarstva sprovode, kakva je bezbednost, kakve su reakcije roditelja, o tome je govorila ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović u jutarnjem programu „Redakcija“ Kurir televizije.
Ona je na početku razgovora istakla da je škola društvena ustanova u kojoj se neguju ljudske vrednosti i da je učenje najmanji problem.
– Ukoliko nedostaje vaspitna komponenta onda se to ne može steći jednostavno, već kroz život u porodici i u svim okolnostima. Škola šalje poruku deci da su ljudske vrednosti nešto što je najbitnije – započela je Đukić Dejanović.
Kada su pitali decu kako im izgleda početak školske godine, mnoga deca su dala odgovor da će ih samo testirati i dati im ocene.
– U mnogim školama je prvi radni dan zaista bio radni. Ideja je bila da svako dete ima istu šansu da bude u kontaktu sa razrednim. Date su instrukcije i teme koje će se obrađivati, a za učitelja da individualno priđe deci i šansa za svako dete da ima istu poziciju… Da se učitelji u drugoj nedelji pripreme da vide gde stoje sa znanjem, a da se dete ne ocenjuje i da nema numeričke vrednosti, nego vaspitno – obrazovni uticaj – kroz igru ako je nižeg uzrasta i kroz rezonovanje ako je višeg uzrasta – rekla je Đukić Dejanović i naglasila:
– Nije bilo ocenjivanja u drugoj nedelji rada.
Dete – nastavnik, profesor – roditelji to je istaknuto kao najbitnija relacija u školovanju.
– Konkretizovali smo početak, a čitava školska godina mora biti negovanje i razgovor tih ljudskih vrednosti i dobrobit deteta i njegovog okruženja – rekla je.
Prokomentarisala je potražnje da mobilni telefon bude zabranjen tokom trajanja nastave:
– Ako je gradivo koje treba da se predaje zanimljivo, dete neće imati potrebu da posegne za telefonom – istakla je.
Individualizacija u radu nije posvećenost nastavnika samo jednom detetu, već on mora imati na umu razliku u mogućnostima dece i okolinu iz koje deca potiču, te se pod tim u nastavku ističe individualizacija, ne kao izdvajanje iz grupe, već rad na razumevanju različitosti dece.
Osvrnula se na nedostatke određenih kadrova i podsticanje mladih da ostanu u prosveti.
– U deficitu smo sa profesorima informatike, fizike, engleskog, nemačkog i srpskog jezika. Studente koji su na drugim godinama fakulteta stimulišemo stipendijama, i pozivam ih i sada da razmisle i da se prijave za te stipendije kako bi imali posao u školi kada završe fakultete – rekla je Đukić Dejanović.
Pregovori sa sindikatima
Na pitanje voditeljke Olje Lazarević Slavica Đukić Dejanović hoće li biiti pregovora sa sindikatima, sistakla je da se radi na popravljanju materijalnog statusa prosvetnih radnika.
– Pored smernica na kojima smo radili i tragičnim događajima u Ribnikaru, da nam počne školska godina kako treba, ovim putem zahvaljujemo se svim sindikatima. Niko u državi nije zadovoljan statusom prosvetnih radnika. Tačno je da 5,5 odsto nije neko povećanje. Već u decembru će plata biti 10 odsto veća na tu osnovicu, ali sve dok ne budemo na tom republičkom proseku, moramo tražiti rešenje, ali i biti realni jer je decenijama njihov status zapostavljen! – rekla je Đukić Dejanović.
Podsetila je da su prosvetni radnici oni koji kreiraju budućnost našoj deci, pa se osvrnula na tragediju u osnovnoj školi Vladislav Ribnikar i njihov početak školske godine.
– Deca koja su bila izložena najvećoj traumi, iz prošlogodišnjeg 7/2, za njih je školska godina počela ranije na Fruškoj Gori. Deca su izabrala nastavnike sa kojima žele da budu, bili su tu i nastavnici i pedagozi i psiholozi koji su davali savete i sugestije… Deca su plakala, pripremala se za novu školsku godinu i ušli u osmi dva, svesna da će nova godina biti prožeta bolom i da će sve aktivnosti biti bolje po svako dete uz sećanje na svoje drugove koje neće izbledeti – rekla je Đukić Dejanović stakavši da su u toj školi timovi psihologa i psihijatra:
– Ovo je obaveštenje za svu decu Beograda. Najveći broj dece na lokacijama gde se sve dogodilo, timovi stručnjaka postojaće i biti na raspolaganju i u zdravstvenim institucijama, kako bi i roditelji i nastavnici i deca mogli da se obrate stručnjacima i svoju muku rasterete na neki način.:
– Edukacija roditelja i nastavnika mora biti na višem nivou i svaka škola mora da ima psihologa i pedagoga.
Dodaj komentar