Čekanje na peronima autobuskih i železničkih stanica pojedini putnici u Srbiji zamenili su klikovima na telefonu.
Koristeći BlaBla kar platformu, koja postoji u 21 državi sveta, oni pronalaze vozače automobila koji putuju do njihovog odredišta i tako dele troškove puta.
Dok pojedini autobuski prevoznici traže ukidanje Blabla kara jer kažu da ga vozači koriste za nezakonito taksiranje, iz francuske kompanije ističu da je platforma namenjena isključivo nekomercijalnom deljenju troškova prevoza.
„Deljenje prevoza je moguće samo na neprofitnoj, nekomercijalnoj osnovi.
„Putnici ne plaćaju naknadu za prevoz već delom doprinose troškovima puta”, kažu u ovoj kompaniji.
Ipak, jednog od vozača Blabla kara iz Šapca saobraćajna inspekcija je kaznila i oduzela mu vozilo na 90 dana, prenela je televizija N1.
„Vozači koji se oglašavaju preko BlaBla kara i prevoze putnike uz naknadu, po ustaljenim rutama i bez licence, krše srpske zakone”, tvrdi Goran Aleksić, direktor Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja Srbijatransport.
„Kako aplikacija BlaBla kar služi isključivo za oglašavanje nelegalne delatnosti, tražili smo od Ministarstva trgovine da blokira njen rad”, kaže Aleksić za BBC na srpskom.
Zahtev je upućen različitim ministarstvima i Vladi, zbog navodnog milionskog gubitka koji se tako pravi budžetu.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u okviru koga radi saobraćajna inspekcija, nije odgovorilo na pitanja BBC na srpskom o radu BlaBla kar platforme u Srbiji.
BlaBla kar je u poslednje dve decenije stekao 26 miliona korisnika, pre svega u Evropi.
Kako bi sprečili komercijalni prevoz putnika koji nije dozvoljen na BlaBla karu, uvedeno je nekoliko mera, ukazuju u pisanim odgovorima za BBC na srpskom.
Među njima su ograničavanje cene troškova koju vozači postavljaju na osnovu kilometraže.
Profili korisnika se prate i proveravaju kako bi se umanjila mogućnost kršenja pravila aplikacije, dodaju.
Da li i kada vozači Blabla kara krše domaće propise, treba sagledati od slučaja do slučaja, objašnjava advokat Milinko Mijatović, čija kancelarija se bavi pravom u transportu.
Najvažnije je pitanje da li vozači zarađuju od ovakvog prevoza, jer bi to bilo nezakonito, kaže za BBC na srpskom.
Autobuske linije su najčešće korišćen javni prevoz u Srbiji, ali je ovaj sektor opterećen brojnim problemima, pokazale su analize prethodnih godina.
Cene karata po kilometru na međugradskim linijama bile su približno dvostruko veće od prosečne cene u zemljama EU 2019, piše u analizi Svetske banke objavljenoj 2021.
Na dve trećine svih autobuskih linija u Srbiji saobraća samo po jedan prevoznik, ukazuje se u ovoj analizi.
Šta kažu korisnici?
Sandra iz Vrnjačke Banje više puta nedeljno putuje iz rodnog mesta do Beograda zbog posla.
Da bi pokrila troškove 200 kilometara dugog puta koristi Blabla kar aplikaciju i kao vozačica i kao putnica.
Odabere datum koji joj odgovara, a pritom vidi i prethodne ocene korisnika, da bi znala s kim seda u kola.
„Meni je mnogo udobnije i jeftinije da idem BlaBla karom nego da plaćam autobus”, kaže za BBC na srpskom.
Najjeftinija autobuska karta u jednom pravcu od Beograda do Vrnjačke Banje je 1.880 dinara sa staničnom uslugom, a najskuplja 2.850, podaci su sa sajta Beogradske autobuske stanice od 26. februara.
Istog dana na platformi Blabla kar nuđene su vožnje od 1.350 do 1.500 dinara.
Vozači ne mogu sami da izaberu cenu, već postoji limit koji određuje aplikacija.
U vozilo mogu da prime do četvoro putnika.
„I kao vozaču, meni ta podela troškova dobro dođe, a od vožnje ne zarađujem”, kaže Sandra.
Za Vrnjačku Banju ne postoji dovoljno autobuskih linija, otkriva Sandra još jedan razlog zbog kog se oslanja na ovu platformu.
Nije ni zadovoljna uslugom koju prevoznici pružaju, zbog čega bi, da nema Blabla kara, tražila drugi način da stigne do Beograda.
Opširnije na BBC na srpskom
Taksisti iz Beograda u nedelju idu po studente u Novi Sad
Dodaj komentar