Balkan Vesti

Avion bez dozvole preleteo 4 zemlje, 2 minuta bio u Srbiji – kako je moguće?

Beechcraft
Avion "Beechcraft", ilustracija

Dvomotorni avion marke „Bičkraft“ sa dvoje ljudi preleteo je sinoć (8. jun) bez dozvole vazdušne prostore Mađarske, Rumunije, Srbije i Bugarske, saopštilo je rumunsko ministarstvo odbrane.

– Avion koji je preleteo vazdušni prostor Rumunije duž rute koja uključuje Oradea, Karansebeš i Drobeta-Turnu Severin nije pokazivao znakove neprijateljstva ili opasnog ponašanja. Pilot nije reagovao na radio-pozive i vizuelne signale ratnih aviona koji su bili u pratnji letelice u skladu sa međunarodnim pravilima – navodi se u saopštenju rumunskog Ministarstva odbrane, prenosi TASS.

Prema raspoloživim informacijama, avion je poleteo sa područja mađarskog grada Debrecina oko 17.30 časova, bez odobrenja i plana leta i sa isključenim transponderima.

Dva mađarska ratna aviona pratila su letelicu u vazdušnom prostoru Mađarske.

Avionu je trebalo otprilike dva minuta da oko 19.00 preleti vazdušni prostor Srbije i potom uđe vazdušni prostor Bugarske.

– Bugarske vlasti rade na terenu i istražuju poslednju poznatu poziciju aviona kako bi ga identifikovale i saznale dodatne detalje – navodi se u saopštenju ministarstva odbrane Rumunije.

Kako je moguće da avion bez dozvole preleti vazdušne prostore čak četiri države: Mađarske, Rumunije, Srbije i Bugarske i da pritom ne bude prisilno spušten – pitanje je koje se nameće.

Ministarstva odbrane Mađarske i Rumunije izdala su saopštenja u kojima tvrde da su identifikovali i pratili civilni avion i da „pilot nije reagovao na radio-pozive i vizuelne signale ratnih aviona koji su bili u pratnji letelice u skladu sa međunarodnim pravilima“.

Ako je tako, postavlja se pitanje zbog čega ratni avioni Mađarske i Rumunije nisu prinudno spustili tu letelicu nego su je samo ispratili do svoje granice?

Urednik vazduhoplovnog sajta „Tango Six“ Petar Vojinović objašnjava za „Blic“ zbog čega se to nije dogodilo.

– Prema saopštenju Ministarstva odbrane Rumunije civilni avion nije predstavljao opasnost zbog koje bi morao prinudno da bude spušten. U ovom slučaju radila se samo kontrola i nadzor letelice u skladu sa propisima – podvlači Vojinović.

Kako kaže, tačno se zna procedura ponašanja nadležnih službi u situacijama kada se u vazdušnom prostoru određene države nađe avion bez dozvole za letenje.

– U ovakvim situacijama najosnovnija stvar je da primarnim radarima vojska ima u kontaktu spornu letelicu i to se u sredu popodne i dogodilo. Sekundarni radari se nisu uključili jer avion nije prijavljen u kontroli leta, ali čak i kada se to dogodi, vojska ima kontakt sa spornim avionom – apostrofira Vojinović.

Sledeći korak je nadzor letelice.

– Borbeni avioni presreću letelicu kako bi uradili vizuelnu identifikaciju. Tom prilikom utvrđuju da li se eventualno radi o bespilotnom raketnom dronu ili običnoj civilnoj letelici. Kada su u Mađarskoj i Rumuniji utvrdili da se radi o ovom drugom, procenili su da to nije vojna opasnost. Zato su samo pratili taj avion u svom vazdušnom prostoru – naglašava Vojinović.

U slučaju da su ratni avioni procenili da se radi o vojnoj opasnosti uledila bi zaštita vazdušnog prostora i prisilno obaranje letelice.

– Nikada se ne radi obaranje aviona pre nego što se ne identifikuje letelica. Nije cilj da oboriš nešto što ne znaš šta je. U ovom slučaju procena je bila da će se taj civilni avion koji se kretao malom brzinom sam spustiti kad mu nestane goriva. Dakle, imali smo školski primer nadzora i kontrole letelice bez dozvole – ističe Vojinović.

To nije bio slučaj pre tri meseca kada je ruski dron preleteo Rumuniju i Mađarsku da bi pao u zagrebačkom naselju Jarun.

– Tada nije bio identifikovan dron jer je verovatno bio prebrz za nadležne službe – ocenjuje Vojinović.

U situaciji da mora da se radi obaranje letelice ratni avioni bi, najpre, morali da obave niz radnji pre nego što krenu u konkretnu akciju.

– Pred hipotetičko obaranje borbeni avioni staju krilo uz krilo letelici i zatim se, prvo, pokušava da se sa pilotom uspostavi komunikacija radio vezom. Ako se to zavši neuspešno, onda se signal šalje mahanjem krilom. U slučaju da i to ne da rezultata, pred obaranje ratni avioni pucaju topovima ili mitraljezima pored sporne letelice kao poslednje upozorenje – objašnjava Vojinović.

Izvor: Tanjug, Blic

Čitajte Luftiku na Google vestima

Tajson prebio pijanog putnika u avionu – tražio mu fotografiju, dobio batine (VIDEO)

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
95 Shares
Share via
Copy link