Osiguravajuće kuće kod kojih je agencija imala polise su građane koji su se žalili odbile uz obrazloženje da je razlog za otkazivanje putovanja kovid, koji osiguranja tretiraju kao „višu silu“ i da u tom slučaju garancija putovanja ne važi.
Pošto je agencija bankrotirala, oko 400 putnika, od ukupno skoro 1.000, obratilo se i stečajnom upravniku, ali je od njega stigao odgovor da neće biti isplate poverilaca jer „Kompas“ nije imao nikakvu imovinu.
Putnici su tako došli u situaciju da ne mogu da dobiju novčanu naknadu, iako je agencija imala polisu osiguranja za slučaj insolventnosti i odgovornosti za slučaj štete nanete putniku, a ne mogu da se naplate ni iz stečajne mase, jer ona praktično ne postoji.
Između kovida i stečaja ostali bez para
Jedan od putnika koji su uplatili aranžman Dragoljub M. za Euronews Srbija kaže da je iz „Milenijum osiguranja“ stiglo obaveštenje da je zahtev za naknadu štete neosnovan.
Oni su naveli da je agencija bila osigurana na sumu od 300.000 evra u dinarskoj protivvrednosti, ali da putnik nema pravo na naknadu štete, jer njegovo letovanje nije realizovano zbog epidemije kovida, a ne zbog stečaja koji je otvoren 29. novembra 2021.
„Putovanje dogovoreno po ugovoru je trebalo da se realizuje tokom 2020. godine i tačno je da nije realizovano zbog epidemije, ali je na osnovu Uredbe Vlade Srbije trebalo ili da iskoristimo zamenske vaučere ili da dobijemo svoj novac nazad. To se nije dogodilo, jer je agencija bankrotirala, tako da njihovo objašnjenje da stečaj nije razlog što putovanje nije realizovano ne pije vodu. Ukoliko agencija do naznačenog datuma nije vratila novac za aranžman, osiguranje je po ugovoru i po polisi, dužno da taj novac isplati“, kaže Maksimović.
On napominje da kovid nije krivac zašto putovanje nije realizovano, već isključivo agencija, jer kako navodi, iako su izdali vaučer za novo putovanje, oni ni za sledeću sezonu nisu imali nikakve ponude za putnike kako bi se taj vaučer iskoristio.
Direktor Nacionalne organizacije turističkih agencija (YUTA) Aleksandar Seničić kaže za Euronews Srbija da je od početka epidemije virusa korona u Srbiji prestalo da postoji 10 agencija i napominje da bi putnici koji su odbijeni za naknadu štete, iako su agencije imale polise, trebalo da se obrate Narodnoj banci Srbije da proveri da li su osiguravajuća društva u ovim slučajevima ispoštovala sve procedure.
„Viša sila na koju se pozivaju osiguravajuća društva je diskutabilna. Ne vidim da postoji dobra volja da se tim ljudima nadoknadi šteta. ‘Kompas’ je prvo imao polisu ‘Milenijum osiguranja’, a od januara 2020. godine je bio kod ‘Triglava’. Postavlja se pitanje zašto bi se agencije uopšte osiguravale ako putnici neće moći da budu obeštećeni. Kovid se može tretirati kao viša sila, ali ljudi ipak na kraju nisu iskoristili zamenske vaučere, jer je agencija otišla u stečaj“, ističe Seničić.
U „Milenijum osiguranju“ za Euronews Srbija kažu da je turistička agencija „Kompas“ kod njih bila osigurana do kraja 2019. godine, a da je prema njihovoj evidenciji po osnovu osiguranja garancije putovanja za slučaj insolventnosti, podneto 269 zahteva za naknadu štete.
U drugoj osiguravajućoj kući, „Triglav osiguranju“, kažu da su im putnici do sada podneli 435 zahteva za naknadu štete.
„Deo zahteva već je odbijen zbog toga što ugovori o putovanju nisu zaključeni tokom 2019. godine već kasnije i Milenijum osiguranje o istima ne može odlučivati. Na osnovu dokazne dokumentacije u ostalim zahtevima ne može se utvrditi osnov za isplatu naknade štete putnicima, a na teret naše polise“, kažu u „Milenijum osiguranju“.
Svoj stav oni obrazlažu podatkom da ugovorena putovanja nisu realizovana tokom 2020. godine, odnosno u periodu kada je bila na snazi Naredba o proglašenju epidemije zarazne bolesti od 19. marta 2020. godine, a da je stečaj nad „Kompas Tourism & Travel“ otvoren 29. novembra sledeće godine, što znači da su prošle dve godine nakon isteka važenja poslednje izdate polise „Milenijum osiguranja“ i više od godinu dana nakon što putnici nisu realizovali svoja putovanja.
„Prema tome stečaj nije, niti može biti razlog zbog koga putnici nisu realizovali svoje putovanje dogovoreno po ugovoru. Važno je naglasiti i da u skladu sa propisima, a na osnovu Odluke o usvajanju uslova za osiguranje od odgovornosti turističkih agencija za slučaj insolventnosti i odgovornosti za slučaj štete nanete putniku, bilo koji osiguravač, nije u obavezi da isplati naknadu ako je ona posledica više sile, kao što je vanredno stanje proglašeno sa početkom pandemije, odnosno nepredviđenih događaja na koje ugovorne strane nemaju uticaja“, kažu u osiguravajućoj kući.
Zamenska putovanja u slučaju stečaja ostala bez garancija
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) kažu da nisu iznenađeni ovakvim sledom događaja, a pravnik Mladen Alfirović ističe da su oni zahtevali da Ministarstvo turizma, odnosno država stanu kao garancija za isplatu novca putnicima kojima su putovanja odložena zbog kovida19, u slučaju da to ne mogu agencije.
„Putnici su nepovratno ostali bez svog novca, a ono na šta smo upozoravali se upravo dešava. Još na početku pandemije, kada je doneta Uredba o zamenskim putovanjima, postavljali smo pitanje ko će garantovati isplatu novca putnicima u slučaju da agencija ode u stečaj. U drugim zemljama je država stala kao garant za mere koje je donosila, pa je u slučajevima da agencija ode u stečaj garantovala da će obeštetiti putnike“, objašnjava Alfirović.
On smatra da je jedini način u slučaju bankrotstva turističke agencije da se dođe do novca da se putnici obeštete iz stečajne mase, ali ukazuje da su svi ti rokovi sada prošli, jer bi putnici to trebalo da urade u roku od 30 dana od pokretanja stečaja, a oni u tom periodu nisu ni znali da je postupak pokrenut.
U ovom slučaju, dodatni problem je i što agencija koja je bankrotirala nije imala imovinu, ali i u situacijama kada ima šta da se proda iz stečajne mase, pitanje je da li korisnici aranžmana mogu da ostvare naknadu štete.
Dodaj komentar