Magazin Novi Sad

Šta je „pametan grad“ i zašto to Novi Sad nije?

Novi Sad ima mnogo problema u saobraćaju – pre svega, parking mesta nema dovoljno, broj korisnika gradskog prevoza godinama se smanjuje, nadležni nemaju snage za borbu protiv nelegalnih taksista, a elektronski sistemi u saobraćaju praktično ne postoje.

Da je potrebno poboljšati protočnost i bezbednost u saobraćaju (ali raditi i na boljoj saobraćajnoj kulturi) svesna je i gradska vlast. Do sada je rađeno na rešavanju pojedinih problema – na primer, pitanju biciklističkih staza u gradu, ali je more problema ostalo netaknuto ili nedovoljno rešeno.

Zato su stručnjaci za saobraćaj sa Fakulteta tehničkih nauka, na zahtev Grada, uradili detaljnu analizu saobraćaja u Novom Sadu u vidu Smart plana saobraćaja, a koji bi trebalo da predstavlja osnovu da Novi Sad jednog dana postane „smart city“ ili pametan grad. Smart plan prezentovan je danas zainteresovanoj javnosti i predstavlja sveobuhvatnu bazu statistike i ponašanja građana Novog Sada, učesnika u saobraćaju.

Pametan grad je grad čiji sistem je potpuno informaciono-komunikacijski uspostavljen i funkcioniše „na klik“, stabilno i u svim sferama bitnim za jedan grad. Osim ekonomije, zaštite životne sredine, zdravstva i uprave, ovaj plan se odnosi i na saobraćaj i obuhvata uređene puteve, elektronske sisteme u saobraćaju, dovoljan broj parking mesta, laku pokretljivost građana i manje gužve… Drugim rečima, mnoge stvari koje Novi Sad nema.

Stručnjaci za saobraćaj sa FTN dobili su na proleće prošle godine posao na javnoj nabavci za izradu Smart plana. Posao su počeli na proleće 2017. i završavaju ga u potpunosti u februaru ove godine. Analize su sproveli u detaljnim fazama. Prvo su učesnici u projektu prebrojavali vozila i bicikle na svim većim i značajnijim raskrsnicama u gradu, a biciklisti su prebrojavani i na mostovima. Potom se radila analiza strukture saobraćaja – ko su učesnici u saobraćaju i koliko ih ima u „špicu“, a onda je usledila jedna od najvećih analiza parkirališta koja je, prema rečima stručnjaka, ikada urađena u Srbiji.

Istraživači su mapirali svih 9.000 parking mesta u zoni naplate u Novom Sadu, a na licu mesta su pitali građane šta im smeta, a šta odgovara, kakve su im navike, koliko im je parking mesto udaljeno od cilja i sl. Rezultati pokazuju da je prosečno vreme pešačenja od parking mesta do cilja 5,4 minuta, te da svi građani zahtevaju da im parking bude bliži.

Na jesen je rađeno obimno istraživanje o gradskom prevozu, sa anketom sa građanima. Brojali su se putnici na svakoj liniji u gradu, računala se prosečna dužina vožnje autobusom GSP, a rezultat pokazuje da dnevno u autobusima GSP bude zabeleženo 248.534 ulazaka. Ovo je pad od čak pet odsto u odnosu na prethodne godine, a za isti procenat pala je i popularnost prigradskih linija.

U oktobru su istraživači radili ankete u domaćinstvima i tom prilikom anketirali stanovnike u 76 distrikta i 33 jedinice u naseljima – ukupno 1.602 domaćinstva.

Analize su pokazale da na svako domaćinstvo u Novom Sadu ide 0,9 bicikala, to jest da skoro svako domaćinstvo ima bicikl. U odnosu na 2009. godinu, broj biciklista na ulicama grada je čak tri puta veći.

Detaljnije informacije iz Smart plana biće poznate u narednom periodu.

Čitajte Luftiku na Google vestima

Ostatk teksta čitajte OVDE

Noćni život u Novom Sadu: lude i nezaboravne sedamdesete

Redakcija

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
81 Shares
Share via
Copy link