Srpska napredna stranka do sada je za oglašavanje na televizijskim stanicama i Fejsbuku uložila najmanje 600 hiljada evra, navodi se u izveštaju Transparentnosti Srbija (TS) o finansiranju izbornih kampanja.
Kako iz TS navode, za predsedničke i parlamentarne izbore 2022. iz budžeta izdvaja se najveća suma novca do sada, oko 15, 7 miliona evra, piše Danas.
Ipak i pored toga, u prve tri nedelje kampanje potrošeno je manje od 10 odsto tog novca, a kampanju je najaktivnije vodila Srpska napredna stranka (SNS), koja je u ovom periodu imala oglašavanje na TV stanicama i Fejbuku vredno najmanje 600 hiljada evr, navodi se u monitorinigu koji je sprovela TS.
Zapažen je, kako se dodaje, značajan porast oglašavanja na društvenim mrežama, koje nije akekvatno regulisano. Većina TV stanica je poštovala zakonsku obavezu objavljivanja cenovnika, ali je zakonodvavac propustio da takvu obavezu propiše i za olašavanje u drugim vrstama medija.
Na svim izborima do sada TV oglašavanje predstavljalo je najveću rashodnu stavku, oko 50 odsto ili više, pa će to nesumnjivo biti slučaj i na ovogodišnjim izborima.
U prve tri nedelje kampanje jedino je SNS emitovala oglase na TV stanicama, iako je u to doba već bilo proglašeno još deset izbornih lista, navode iz TS.
Ovo se, kako dodaju, može povezati sa činjenicom da većina partija ne raspolaže značajnim sredstvima i da se oslanja na budžetske dotacije koje će stići tek pet dana nakon što bude utvrđen spisak svih učesnika izbora.
Prema procenama TS, ukupna vrednost reklama SNS u tom periodu bila je između 61 i 86 miliona dinara (517 do 728 hiljada evra).
U istom periodu zabeleženi su zakupljeni termini SPS na dve kablovske TV stanice, kao i jedan zakupljeni termin narodnog poslanika Vladimira Đukanovića na TV Happy, ali za ovu vrstu oglašavanja nisu objavljeni cenovnici.
Za kampanje iz budžeta skoro milijardu dinara
Građani Srbije će ove godine izdvojiti više novca nego do sada da bi ih stranke ubeđivale u to da upravo njima treba da pruže podršku na izborima, navode iz TS.
To je posledica zakonskih rešenja, prema kojima će za finansiranje kampanje biti iz budžeta ukupno plaćeno 922 miliona dinara za parlamentarne i još toliko za predsedničke izbore.
Najveći deo tih gotovo 15, 7 miliona evra pripašće onim listama koje pređu cenzus i predlagaču pobednika na predsedničkim izborima. Ipak, i novac koji će dobiti manje uspešni učesnici u izbornoj trci nije nimalo zanemarljiv i omogućiće vidljivu kampanju.
Čak i one partije i koalicije koje ne pređu cenzus, ali osvoje barem jedan odsto glasova, dobiće iz budžeta 588 hiljada evra za kampanju.
Stranke koje imaju predsedničkog kanidata i uspeju da pređu magičnih tri odsto dobiće ukupno 738 hiljada evra za komapanju, a one koje osvoje 30 mandata milion i 152 hiljade evra.
Ukoliko neka lista osvoji polovinu mandata u Skupštini, a njen kandidat pobedi već u prvom krugu predsedničkih izbora, dobiće iz budžeta čak sedam miliona i 645 hiljada evra.
Porast promocije putem društvenih mreža i interneta
Iz TS očekuju da građani Srbije budu izloženi izbornoj propagadni pred ove izbore mnogo više nego ranije, pošto iskustva do sada pokazuju da učesnici izbora svoje troškove prilagođavaju budžetskim dotacijama, pa računima opravdavaju sve ono što će dobiti.
Ono što je do sada najviše obeležilo ovu izbornu kampanju je veliki porast partijske promocije putem društvenih mreža i na internetu.
Prema podacima koje je objavio Fejsbuk, vrednost direktnog oglašavanja sa raznih naloga vladajuće SNS i njenih funkcionera u proteklih mesec dana bila je blizu 80 hiljada evra, čemu bi trebalo pridodati i olgašavanje vredno preko 10 hiljada sa nekoliko naloga preko kojih se promoviše ova stranka ili kritikuju njeni protivnici.
Pored SNS, kampanje na Fejsbuku vredne nekoliko hiljada evra u ovom periodu vodili su još i Dveri, Stranka vojvođanskih Mađara i koalicija Moramo.
Kampanja na internetu nije ograničena, kao kampanje na TV stanicama, gde je oglašavanje dozvoljeno samo nakon raspisivanja izbora.
SNS je iskoristila tu priliku i potrošila preko 40 hiljada evra u dva meseca pre raspisivanja izbora, a koji neće biti vidljivi u izveštaju o troškovima kampanje, navode iz TS.
Dodaj komentar