Novi Sad Vesti

Kinezi odbili zahtev Infrastrukture železnice da provere stabilnost stanične zgrade u Novom Sadu

železnička stanica luftika 2
Foto: Luftika

Kineska kompanija China Railway International Corporation (CRIC) odbila je zahtev Infrastrukture železnice Srbije da proveri stabilnost stanične zgrade nakon obrušavanja nadstrešnice i pogibije 15 ljudi u Novom Sadu.

To pokazuje odgovor CRIC-a na dopis Infrastrukture, a u koji je Forbes Srbija imao uvid.

Naime, republička građevinska inspektorka izašla je na teren 1. novembra nakon što se obrušila nadstrešnica na staničnoj zgradi. Tom prilikom konstatovala je dve nezakonitosti.

Prva je da nisu preduzete mere radi sprečavanja ili otklanjanja neposredne opasnosti po život ili zdravlje ljudi i bezbednost. Druga je da „nije vršena kontrola i provera kvaliteta izvođenja svih vrsta radova i primena propisa, standarda i tehničkih normativa“. Kao dokaz je priložena slika obrušene nadstrešnice.

Inspektorka je bila dužna da izrekne i mere za otklanjanje ovih nezakonitosti. Za drugu konstatuje da Zakon o planiranju i izgradnji ne sadrži propisanu meru ukoliko stručni nadzor nije izvršio kontrolu.

Međutim, kada je reč o prvoj nezakonitosti, izrečena mera je bila zabrana korišćenja krila B stanične zgrade u Novom Sadu. Zato je naredila investitoru (Infrastruktura železnice) odnosno izvođaču radova (kineska kompanija CRIC) „proveru statičke stabilnosti objekta“.

Kako je objašnjeno u zapisniku, u koji je Forbes Srbija imao uvid, proveru mora da uradi pravno lice koje nije učestvovalo u izradi tehničke dokumentacije i tehničke kontrole projekta za građevinsku dozvolu, kao i u izvođenju radova i stručnom nadzoru.

Investitoru i izvođaču je ostavljeno 15 dana od prijema zapisnika da postupe.

Kako stoji u drugom dokumentu, Infrastruktura železnice je 14. novembra dala nalog nadzoru da izda instrukciju izvođaču radova za proveru statičke stabilnosti objekta, prenoseći ono što je naložila građevinska inspektorka.

Kinezi su odgovor na ovaj dopis poslali u subotu 23. novembra u 6.36 časova.

Izvođač se u svom dopisu poziva na ugovor o rekonstrukciji pruge od Novog Sada do granice s Mađarskom. I odmah na početku navodi jednu od ključnih stavki iz ovog dokumenta.

„Članom 61 ugovora, propisano je da je deo radova koji Investitor počne da koristi preuzet danom njegovog korišćenja i da od tog dana Izvođač prestaje da bude odgovoran za staranje nad preuzetim delom“, stoji u odgovoru.

Kako su predstavnici države svečano otvorili stanicu 5. jula ove godine, može se pretpostaviti da kineski izvođač vidi taj datum kao primopredaju stanične zgrade državi jer su od tad počeli da je koriste. To na izvestan način konstatuje i inspektorka koja navodi da je „tehnički prijem i primopredaja radova u krilu B započet 5. jula 2024“.

Zato u CRIC-u dodaju: „U skladu sa članom 63 Ugovora, propisano je da se instrukcije ili izmene po nalogu nadzornog organa mogu davati samo pre prijema radova“.

Kinezi takođe dodaju da posao provere statičke stabilnosti celokupne stanične zgrade u Novom Sadu nije u obimu radova propisanih ugovorom.

„Ne postoje pravne pretpostavke da Investitor ili nadzorni organ nalože Izvođaču izvršenje predmetnih radova“.

Oni se pozivaju i na ono što je naložila građevinska inspektorka, a što je izgleda Infrastrukturi promaklo. Kako je inspektorka tražila da proveru stabilnosti obavi neko ko nije bio izvođač radova, kineski CRIC podseća investitora da oni jesu bili izvođač. Još dodaju da nisu dobili primedbe na kvalitet izvedenih ili neizvedene radove predviđene ugovorom. To je još jedan razlog zašto ne mogu da postupe po nalogu.

I na kraju, Kinezi tvrde da su zapisnik inspektorke dobili tek 19. novembra i da su dostavili primedbe na isti.

„Imajući sve gore navedeno u vidu, smatramo da naložena instrukcije nije u skladu sa Komercijalnim ugovorom, te da je kontradiktorna naloženom ograničenju, pa i u tom smislu Izvođač napominje da ne može da postupi po dopisu“, konstatuju izvođači. Ipak, oni se uprkos svemu stavljaju na raspolaganje investitoru, državi i svim državnim organima za pojašnjenja i saradnju oko radova definisanih ugovorom.

Prema svemu sudeći, ovaj odgovor Kineza naterao je Infrastrukturu železnice da 28. novembra uđe u postupak nabavke izrade Elaborata o oceni stanja konstrukcije objekta stanične zgrade u Novom Sadu.

Izvor: Forbes Srbija

Čitajte Luftiku na Google vestima

Kako su „Železnice Srbije“ pre stravične tragedije reklamirale novosadsku Železničku stanicu (VIDEO)

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
20 Shares
Share via
Copy link