Magazin

Omiljena komunikaciona platforma odlazi u istoriju

skajp
Foto: Shutterstock

Skajp je bio prvi program te vrste koji je običnim ljudima omogućio da ostvaruju video pozive preko interneta, širom sveta. U to vreme, platforma je bila revolucionarna no pred njegovo zatvaranje u maju, Eli Mjur postavlja pitanje – kako je došlo do tako spektakularnog pada baš u trenutku kada je potreba za internet komunikacijom dostigla vrhunac?

Skajp je video sve. Stresne razgovore za posao. Neprijatne porodične susrete preko okeana. Ljubavi na daljinu – i raskide. Mnoge važne životne situacije ispratio je karakteristični Skajpov zvuk poziva i onaj ton koji označava kraj razgovora, a zvuči pomalo kao kijanje, piše Independent.

Kada se 2003. godine svetloplavi logo pojavio na našim desktopovima označio je prvi put da obični korisnici mogu besplatno da uspostavljaju audio i video pozive preko interneta – i time je klasična fiksna i mobilna telefonija prenesena u digitalni svet. Ipak, u maju, ova nekada sveprisutna video chat platforma zauvek zatvara svoje „svevideće oko“.

Vlasnik Skajpa, Majkrosoft, objavio je da se platforma gasi 5. maja, nakon više od 20 godina rada, u cilju „pojednostavljivanja komunikacijskih usluga za korisnike“ i preusmeravanja na svoju ogromnu poslovnu platformu Teams (gde će se prebaciti i preostali milioni korisnika Skajpa u narednim danima). U saopštenju povodom gašenja, Majkrosoft – koji je kupio kompaniju 2011. godine za 8,5 milijardi dolara – naveo je da je Skajp bio „neizostavan deo savremene komunikacije i svedok bezbroj značajnih trenutaka“, ali da je zapravo već deceniju na aparatima za održavanje života.

Možda se pitate: kako je toliko voljena platforma doživela tako ozbiljan pad baš u trenutku kada se ceo svet prebacio na internet usled pandemije?

Prvi deo priče je taj da Skajp jednostavno nije uspeo da parira sjajnijim konkurentima poput Zoom-a ili Slack-a, koji su iskoristili globalni prelazak na rad od kuće. Druga teorija kaže da Skajp nije bio dovoljno prilagođen za eru pametnih telefona. A prema nekima, Majkrosoft je svesno potisnuo Skajp na tehnološku marginu da bi ojačao Teams – i time polako eliminisao originalnog pionira.

Kada su 2003. godine danski softverski inženjer Janus Frijs i švedski programer Niklas Censtrom osnovali Skajp, kompanija je doživela astronomski uspeh – do kraja 2005. imala je 75 miliona aktivnih korisnika.

Prvi put je prodata eBay-u 2006. za 2,6 milijardi dolara, da bi već 2009. većinski udeo bio prodat konzorcijumu investicionih fondova. Zatim su se uključili giganti: Majkrosoft je 2011. nadmašio ponude Gugla i Fejsbuka i kupio Skajp, u trenutku kada je platforma imala oko 150 miliona aktivnih mesečnih korisnika i čak 663 miliona registrovanih širom sveta. Skajp je bio toliko raširen da je postao glagol – sinonim za video poziv.

Ako ste koristili Skajp u njegovim ranim godinama, možda vas i danas uhvati talas nostalgije kada se setite originalnog zvona poziva ili onih šuškavih notifikacija koje su ga činile neodoljivim.

Izvor: N1

Tiktok izazov promoviše ekstremnu mršavost, EU istražuje

Ekipa Luftike

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

Share via
Copy link