Ekološki aktivisti dežurali su sinoć na Šodrošu i blokirali su jedan od prilaza delu u kom se seče drveće zbog izgradnje novog mosta. Blokada se nastavlja, a kako navode za 021.rs, organizovali su dvadesetčetvoročasovna dežurstva na ovoj lokaciji za nekoliko dana.
Građanski aktivista Radivoje Jovović za 021.rs kaže da se planira i proširenje blokade.
– Pre svega, planiramo da razvijemo jedan veliki kamp koji će podrazumevati građansku borbu, ali i druženje, prijateljsko provođenje vremena. Hoćemo da proširimo kamp da pokriva više mesta na Šodrošu i takođe borićemo se maksimalno, koliko budemo mogli, i protiv Generalnog urbanističkog plana, što na vanistitucionalni, što na institucionalni način – navodi Jovović.
Jovović navodi da odgovore od institucija ne dobijaju i da, po njihovim saznanjima, Pokrajinski zavod za zaštitu prirode nije izdao Uslove zaštite za ovo područje.
Dodaje da su kontaktirali i predstavnike političkih stranaka od kojih „neki iskazuju dobru nameru, ali još uvek bez značajnijih dometa“. Zato, kaže, za sada, građani i građanke „moraju da preuzmu stvari u svoje ruke u odbrani zakona i javnog interesa“.
„Neophodno je da svi budemo zajedno, svi su dobrodošli. Naravno, ne treba niko da zloupotrebljava ovu priču, ne treba niko da preuzima borbu za sticanje političkih poena. Međutim, kao građani i građanke sa svim svojim medijskim institucionalnim i vaninstitucionalnim kanalima, svi ljudi su dobrodošli“, objašnjava.
Jovović kaže da za sve građane koji se odluče da učestvuju u odbrani Šodroša postoji uputstvo o koracima kada ugledaju seču, koje je i objavljeno na društvenim mrežama.
„Potrebno je tražiti da se razgovara sa poslovođom. Ukoliko se dođe do kontakta sa poslovođom, što ne biva uvek, treba tražiti radni nalog što, po pravilu, ne postoji. U toj situaciji se obraća institucijama. Ali problem jeste i u tome što su u nekim prethodnim prilikama, kada smo zvali inspekciju i policiju, reakcije izostajale“, naglašava.
ovović je jedan od dvojice aktivista koji su bili na prvoj „noćnoj straži“ na Šodrošu. Za sada se, kaže, nisu susreli sa drvosečama, ali dodaje da su ipak imali neke „posete“ tokom noći.
– Sinoć je bilo, u više navrata, na svakih pola sata do 40 minuta, nekoliko ‘obilazaka’. Obilazili su nas automobili sa momcima i starijim muškarcima unutra koji su kuckali u prozore iz unutrašnjosti automobila, malo nas verovatno pokušavali zastrašiti, opomenuti da smo posmatrani. Jedan automobil se zaustavio i fotografisali su nas. Takođe, dolazila je policija koja je bila krajnje dobronamerna, sa kojom smo komunicirali.
Njih je interesovalo samo šta se dešava. Mi smo objasnili da je u pitanju blokada jednog od prilaza Šodrošu, gde je izvršena protivzakonita seča i da je reč o udruženjima građana i o građanima i građankama koji su se dogovorili da će dežurati 24 sata na smenu kako bi onemogućili tu seču – opisuje Jovović prvu noć provedenu u blokadi prilaza mestu koje bi uskoro trebalo da postane deo gradilišta novog mosta.
Seča stabala na Šodrošu počela je tokom vikenda, zbog čega su aktivisti protestovali u nedelju, 12. juna, kada su se i dogovorili da će organizovati dežurstva.
Ovo nije prvi protest koji se organizuje zbog uništavanja Šodroša zbog izgradnje novog mosta. Osim protestovanja, aktivisti su učestvovali i u javnim raspravama o Nacrtu Generalnog urbanističkog plana, a i podneli su više primedbi od kojih se najveći broj odnosi upravo na ovaj prostor.
Primedbe su odbijene, a Generalni urbanistički plan trebalo bi, po rečima gradonačelnika Miloša Vučevića, da se nađe pred odbornicima Skupštine grada u julu kada bi trebalo da bude usvojen.
Poslednje informacije koje je 021.rs objavio početkom juna bile su da je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo „Koridorima Srbije“ privremenu građevinsku dozvolu za prvu fazu izgradnje mosta u produžetku Bulevara Evrope. Prethodno je zahtev „Koridora“ bio odbijen zbog nedostataka u dokumentaciji i, između ostalog, još uvek neregulisanog otkupa zemljišta.
Najavljeno je da se sredinom juna očekuje početak izgradnje privremenog mosta sa sremske strane.
Takođe, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović rekao je da je ministarstvo „jako posvećeno realizaciji ovog projekta“.
„Budite uvereni da mi iz Ministarstva osećamo veliki pritisak ljudi iz Grada Novog Sada da ovaj most podignemo, u građevinskom smislu na novi nivo. Mi ćemo ovde vrlo brzo imati i konkretne vidljive rezultate“, naglasio je ministar.
Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević osvrnuo se na protivljenje ekoloških aktivista izgradnji mosta, pa je rekao da oni pričaju „nebulozne stvari“, ali ih i upozorio da „neće ići ludačka slika iz Novog Sada“, u smislu bilo kakvog pokušaja sprečavanja izgradnje.
Most sa pristupnim saobraćajnicama i vijaduktom na Bulevaru Evrope koštaće 175,5 miliona evra, iako je prvobitna najavljena cena 130 miliona evra. Most će graditi kineska kompanija CRBC (China Road and Bridge Corporation), a rok za završetak je 31 mesec.
Izvor: 021.rs
Dodaj komentar