U skupštini Beograda održava se sednica na kojoj se razmatra Predlog plana generalne regulacije šinskih sistema sa elementima detaljne razrade za prvu fazu linije metro sistema. U Skupštini su oni koji odlučuju o pitanju realizacije metroa u Beogradu, a ispred se okupilo više opozicionih stranaka koje su održale konferenciju za novinare i iskazale nezadovoljstvo povodom celokupnog projekta metroa.
Glasnogovornici ispred Skupštine su predstavnici pokreta Dveri, Stranke slobode i pravde, Narodne stranke i udruženja građana „Bitka za Košutnjak“.
Mila Popović, ispred Stranke slobode i pravde, kaže da se projekat mora osporiti i obustaviti gradnja ukoliko počne, ali se pre toga vlast na izborima mora srušiti.
Da podsetimo, obećanje o izgradnji metroa u Beogradu dato je još 4. decembra 1970. godine od strane tadašnjeg gradonačelnika Branka Pešića. Tako Beograđani već 52 godine čekaju na metro, do današnjeg dana odluke o usvajanju predloga.
Metro koji su radili stručnjaci, a ne političari
– Danas bi se već vozili prvom linijom metroa – objašnjava Popović ispred Stranke slobode i prava, kako bi izgledalo da je prvi projekat realizovan i da nismo čekali osam godina na drugi, nelogičnih putanja šinskog sistema i skuplji.
Popović ističe da je 2012. godine usvojen projekat na kome su radili stručnjaci i to glasovima svih odbornika, dok su ovaj današnji projekat radili političari.
– SNS je osporio projekat iz 2012. godine i počet je novi sa izmenjenom trasom, ali i cenom.
Ona objašnjava da trasa ovog projekta „spaja dve livade“, dok je trasa osporenog iz 2012. prolazila kroz gusto naseljena mesta.
„Naprednjački metro“, kako ga naziva, obilazi Železničku stanicu i spaja dve linije na Savskom trgu, tako ga čineći novim centrom. Popović opominje da je metro projektovala politika i da spaja Beograd na vodi, Luku i Ada Huju, i da tako daje investitorima zeleno svetlo za gradnju objekata, umesto da rešava problem naroda.
Metro neće moći da koriste stanovnici Novog Beograda jer je iz projekta iz 2012. godine izbrisana stanica u Gandijevoj ulici. Takođe, gradnja metroa ugrožava naselje Cerak vinograde i Labudovo brdo.
Projekat koji je danas na usvajanju ima trostruko veću cenu, tako da će narod Srbije koštati 6,6 milijardi evra, dok je cena prethodnog projekta trebala da bude 2,2 milijarde evra.
Za projekat iz 2012. godine grad Beograd je trebao da izdvoji 2,2 milijarde evra. Godine 2019. se spominje cifra od 4,6 milijardi evra, ispostavilo se za prve dve faze gradnje. Konačno, sa trećom fazom, projekat će dostići cenu od oko 6 milijardi evra plus 500 miliona koji će otići na dodatne studije.
Pošto ova cifra premašuje godišnji budžet grada Beograda i za pet puta, troškove će finansirati i Vlada Srbije. To znači da će izgradnju metroa plaćati cela Srbija, čak i oni koji možda nikada neće posetiti prestonicu.
– Za razliku od projekta iz 2012. ovaj metro, koji su projektovali političari, neće rešiti problem saobraćaja u Beogradu, već će ugroziti vodoizvorište Makiš. Ovi ljudi ovde glasaće da Beograđani ostanu bez pijaće vode. Odbornici su saučesnici u pljački građana i više ne mogu do danas da se kriju iza Vesića. Izgubili smo osam godina ne bi li ova vlast pronašla način da stavi u džep novac građana i ovo će plaćati stanovnici cele Srbije, ne samo Beograda – izjavila je Popović.
– Jedina gora stvar od toga da Beograd nema metro je da ima štetan i preskup metro – rekla je Mila Popović.
Marina Lipovac Tanasković iz Narodne stranke dodaje da se prve dve linije metroa ukrštaju u Beogradu na vodi, zanemaruju Trg Republike i Slaviju, čime se radi na tome da Beograd na vodi bude centar grada.
– Ova linija nije u intresu Beograda i Beograđana. Na Makišu će osvanuti neki stambeni poslovni kompleksi, ukoliko se ne bude gradilo na Makišu pada opravdanost ove linije metroa. Ova vlast najavila je da je sveti dan za Beograd. Narodna stranka smatra to crnim danom jer će Beograd izgubiti svoje vodoizvorište – kaže Lipovac Tanasković.
– Tražimo da se povuče plan detaljne regulacije šinskih sistema i naravno da sam protiv izgradnje u naselju Cerak vinogradi. Evropski gradovi su plaćali od 40 do 60 miliona evra po kilometru, a cena Vesićevog metroa je 6 milijardi, što je 150 miliona evra po kilometru ili tri puta više – kaže predstavnica Dveri Radmila Vasić, dodaje:
– Ovo je najskuplji i najluksuzniji metro koji je pritom pogrešan, sa pogrešnim trasama.
Dodaj komentar