Dok u Kanadi već dve nedelje traju protesti kamiondžija, blokada Otave i ključnih graničnih prelaza sa Amerikom, vlasti u Parizu zabranile su sličan protest planiran za danas, iako se vozači kamiona i automobila kreću ka francuskoj prestonici.
Otava, glavni grad Kanade, danima je paralisan zbog protesta kamiondžija i drugih ljudi koji se protive kovid ograničenjima.
Konvoji iz gradova širom Francuske krenuli su ka Parizu kako bi organizovali sličan protest.
U ponedeljak, neki planiraju da se pridruže velikim demonstracijama u Briselu – gde je gradonačelnik takođe zabranio najavljene proteste.
- Pitanje svih pitanja – Da li se bliži kraj pandemije korona virusa
- Zašto se vakcinisani i dalje zaražavaju korona virusom
- Zakon o obaveznoj vakcinaciji stupio na snagu – šta kažu Austrijanci
Otava je uvedena u vanredno stanje zbog protesta kamiondžija koji se protive obaveznoj vakcinaciji za prelazak granice sa Amerikom.
Vanredno stanje proglašeno je i u kanadskoj pokrajini Ontario.
Premijer pokrajine Dag Ford, konzervativac, istakao je da je blokiranje ključnih saobraćajnica „protivzakonito“.
Dodao je i da će biti teških posledica.
Demonstranti se mogu suočiti sa zatvorom do godinu dana ili novčanom kaznom od 100.000 dolara
U Francuskoj se demonstranti protive kovid propusnicama za vakcinaciju potrebna za ulazak u restorane, barove i javne prostore.
Konvoji se organizuju onlajn i izgleda da dolaze iz različitih političkih i ideoloških pozadina, što otežava procenu koliko bi vozila moglo da stigne u Pariz u petak.
Ali jedna od najvećih onlajn grupa ima više od 350.000 članova, a francuski mediji javljaju da je nekoliko konvoja već krenulo iz Nice, Bajona i Perpinjana.
Za to vreme, veliki broj kamiondžija, ali i drugih ljudi već dve nedelje drži centar Otave u blokadi, zahtevajući od vlasti da ukine obaveznu vakcinaciju protiv korona virusa i karantin za kamiondžije koji prelaze granicu sa SAD, kao i da se svakome omogući sloboda izbora da li će vakcinu primiti.
U poslednjem obraćanju, kanadski premijer Džastin Trudo je ponovo osudio proteste, nazivajući ih neprihvatljivim i poručio: „Tome zaista mora doći kraj“.
Kamiondžije i dalje blokiraju jedan od najprometnijih prelaza iz SAD u Kanadu u znak protesta zbog kovid ograničenja koje je nametnula vlada Džastina Trudoa, a čiju ostavku traži deo demonstranata.
Most Ambasador preko reke Detroit, najveći viseći most na svetu, koji je sada blokiran redovima kamiona, vitalna je trgovinska veza Amerike i Kanade i pokriva četvrtinu trgovinske razmene dve zemlje. Video pogledajte ovde.
Prema nekim procenama, tim mostom, udaljenim više od 1.000 kilometara od kanadske prestonice Otave, dnevno se preveze oko 40.000 ljudi i roba u vrednosti od 323 miliona dolara.
To je jedan od dva blokirana prelaza između Kanade i Amerike.
Dva najveća svetska proizvođača automobila, Ford i Tojota, kažu da je proizvodnja prekinuta zbog protesta kamiondžija i drugih ljudi koji već dve nedelje traju u Kanadi.
Fabrike su prinuđene da obustave proizvodnju u fabrikama jer se automobilski delovi zadržavaju na dva granična prelaza sa SAD, koje kamiondžije drže u blokadi u znak protesta zbog obavezne vakcinacije i karantina.
Kanadski ministar saobraćaja Omar Algabra nazvao je to „nelegalnom privrednom blokadom svih Kanađana“.
Procenjuje se da prekid trgovine košta 300 miliona dolara dnevno.
Centar Otave je danima paralisan više od nedelju dana, a u kanadskoj prestonici je na snaziio vanredno stanje.
Protest kamiondžija, nazvan Konvoj slobode, počeo je 9. januara, kada je hiljade kamiona krstarilo Kanadom, da bi se kolone slile u Otavu.
Duž celog puta širom Kanade, kamiondžije su dobijale podršku velikog broja ljudi, a mnogi su im se pridružili na protestu u Otavi.
Zahtevi protesta u međuvremenu su prošireni i na ukidanje kovid sertifikata – u delovima Kanade traži se potvrda o vakcinaciji za ulazak u zatvorene prostore kao što su restorani, teretane i barovi.
Policija Otave je u međuvremenu upozorila da bi demonstranti mogli biti uhapšeni, a presuda bi ih mogla koštati posla.
Policija je do sada pokrenula blizu 80 krivičnih istraga zbog raznih dela, a uhapšeno je dvadesetak ljudi.
Ima i onih koji se protive protestima, među kojima i šezdeset poslovnih grupa iz SAD i Kanade.
Pojedini stanovnici Otave žalili su se na buku zbog sirena kamiona, pa je lokalni sudija u ponedeljak zabranio kamiondžijama da trube i stvaraju buku u narednih 10 dana.
Neke kamiondžije kažu da im je policija pisala kazne zbog trubljenja kao vida protesta.
Nazire li se kraj protesta?
Trinaest dana pošto su protesti paralisali kanadsku prestonicu, tamošnji zvaničnici ne mogu ništa da urade osim da sačekaju da demonstranti odu kućama.
Policija je pojačala akcije – piše se više kazni kamiondžijama, sprovodi se više istraga.
Ali uske ulice centra Otave i dalje su zakrčene kamionima i drugim vozilima.
Pošto je policija priznala da nema moć da nasilno prekine protest, demonstranti su poručili da će nastaviti „koliko god bude potrebno… dok Kanada ponovo ne bude slobodna zemlja“.
Neki ljuti stanovnici Otave traže da dodatne mere protiv učesnika protesta.
Međutim, šta se zapravo može učiniti, ostaje nejasno.
Početkom nedelje je lokalno stanovništvo koje se protivi protestima izvojevalo malu pobedu kada je sudija u Otavi presudio da kamiondžije moraju prestati da trube 10 dana i da ne stvaraju zaglušujuću buku.
Glasan i konstantan zvuk sirena kamiona, koje su i inače bučne, jedna je od ključnih karakteristika protesta kamiondžija, ali i drugih ljudi koji se protive obaveznoj vakcinaciji i karantinu za one koji prelaze američko-kanadsku granicu.
„Sedenje na sirenama nije izraz nijedne velike misli za koju znam“, rekao je sudija Hju Meklin u presudi od ponedeljka.
Šta je rekao premijer Trudo?
Trudo se obratio parlamentu posle jednonedeljne izolacije pošto se, kako je zvanično rečeno, zarazio korona virusom.
Proteste kamiondžija širom zemlje ocenio je kao „neprihvatljive“.
Govoreći pred parlamentom u Otavi, branio je uvedena kovid ograničenja.
„Blokade, ilegalne demonstracije su neprihvatljive i negativno utiču na kompanije i proizvođače“, rekao je Trudo u sredu.
„Moramo učiniti sve da ih dovedemo do kraja.
On je rekao da demonstranti „pokušavaju da blokiraju našu privredu, našu demokratiju i svakodnevni život naših sugrađana“.
„To mora da prestane.“
Ranije, u obraćanju poslanicima Donjeg doma u ponedeljak, bio je još oštriji:
„Želim da budem vrlo jasan – ne plaše nas oni koji vređaju i zlostavljaju radnike i kradu hranu od beskućnika.
„Nećemo pokleknuti pred onima koji vijore rasističke zastave, nećemo pokleknuti pred onima koji se bave vandalizmom ili sramote sećanje na naše veterane“, rekao je kanadski premijer.
U Otavi je od ponedeljka vanredno stanje.
Gradonačelnik Džim Votson je rekao da je situacija potpuno izmakla kontroli i da demonstranata ima više od policije.
On je rekao da protesti „predstavljaju pretnju po bezbednost stanovnika“.
Gradonačelnik Otave je rekao da se demonstranti ponašaju sve „bezosećajnije“ tako što neprestano „trube i sirene, ispaljuju vatromet i protest su pretvorili u zabavu“.
„Jasno je da smo brojčano nadjačani i gubimo ovu bitku.
„Ovo se mora preokrenuti – moramo da vratimo naš grad“, rekao je on za kanadsku radio stanicu CFRA.
Prkosne kamiondžije
„Kanada nikada nije bila jača. Vidimo ujedinjen narod koji se okupio“, rekao je Rand Friman, 33-godišnji veteran kanadske vojske za BBC.
„Istorija govori da te prvo ignorišu, pa ti se rugaju i omalovažavaju, pa te napadaju i onda pobeđuješ. Ulazimo u fazu napada“.
Friman kaže da ga ne brinu policijska upozorenja da bi oni koji su donosili gorivo demonstrantima u „crvenoj zoni“ u centru Otave mogli biti uhapšeni.
„Moraju da stvore iluziju da su pobedili. Ali oni znaju da su pustili tog duha iz boce i da ne mogu da ga vrate unutra“, kaže on.
Kamiondžija Lojd Brubačer okrivio je Trudoa i kanadsku vladu.
„Kada bi on odustao od svih ograničenja i obavezne vakcinacije, sve kamiondžije bi otišle kućama jednako brzo kao što smo mi došli“, rekao je on.
„Otava bi bila otvoren grad.
„Sve što želim je pravo da biram između da li želim da primim vakcinu“, rekao je on.
Hiljade kamiondžija pokrenulo je proteste prošle nedelje u akciji nazvanoj „Konvoj slobode 2022″.
Krstarili su duž Kanade, dobijavši podršku mnogih koji su stajali pored saobraćajnica, a u konvoju su im se pridružili i drugi građani.
Solidarnost sa kanadskim kamiondžijama pokazale su i njihove kolege u SAD, ali i nekih evropskih zemalja.
Trudo je ranije demonstrante nazivao „marginalnom manjinom“.
Ali je rekao i da vlada ne razmišlja da pošalje vojsku da razbije protest.
Tu ideju prvi je izneo šef gradske policije Piter Sloli, rekavši da upotreba vojske postoji kao opcija.
Trudo je odbacio takvu ideju.
„Mora se biti veoma, veoma oprezan pre nego što se uputi vojska u situacijama u kojima su angažovani Kanađani. To nije nešto o čemu trenutno razmišljamo. Nema govora o slanju vojske“, rekao je Trudo ranije novinarima, prenosi Rojters.
Vlada je 15. januara donela meru koja zahteva od nevakcinisanih kanadskih kamiondžija koji prelaze granicu dve nacije odlazak u karantin po povratku kući.
Sjedinjene Američke Države su takođe nedavno rekle da strani vozači kamiona moraju pokazati dokaz o vakcinaciji da bi ušli u zemlju.
Prema zvaničim podacima, u Kanadi je do sada vakcinisano oko 80 odsto stanovništva.
Koliko se daleko čuju sirene?
Džesika Marfi, BBC njuz, Otava
Usred mesta protesta, kada više kamiona odjednom zatrubi, zvuk može biti prilično zaglušujući.
Čuje se, mada slabije, i nekoliko blokova dalje.
Ali činilo se da je u ponedeljak bilo manje trubljenja nego prethodnih dana.
Kamiondžije su možda shvatile da je stalna buka postala duboka tačka spora između njih i stanovnika Otave koji žive u blizini.
Organizatori protesta u nedelju su takođe pozvali na privremeno zaustavljanje trubljenja do podneva kao „gest dobre volje“.
Policija je takođe izrekla kazne nekim kamiondžijama zbog buke.
Jedan kamiondžija mi je rekao da mu je žao zbog buke i ometanja ljudi, ali je rekao da bi stanovnici trebalo da se pridruže protestima „kako bismo svi mogli da se vratimo životu kakav treba da bude“.
Ne vidi se kraj protestima, ali će stanovnicima biti olakšano odlukom sudije – i da se nadaju mirnijim noćima.
Kimberli Vol, demonstrantkinja koji je satima vozila da bi se pridružila protestu u Otavi, rekla je agenciji AFP da je protest organizovan „zbog naše slobode“.
„Nekoliko ljudi koje poznajemo, prijatelja, izgubilo je posao zbog obavezne vakcinacije“, rekla je ona.
Platforma GoFundMe pokrenula je mogućnost uplate priloga za kamionidžije koje protestuju u Kanadi.
Do srede popodne prikupljeno je 10 miliona kanadskih dolara (oko sedam miliona evra), a milion je prosleđeno organizatorima.
Mešutim, platforma je privremeno ukinula tu mogućnost nakon što je veliki broj zvaničnika zapretio zakonskim merama ukoliko čelnici GoFundMe platforme proslede još novca.
„Prikupljanje novca je trenutno stopirano i pod revizijom je kako bi se osigurali da je proces u skladu sa našim uslovima korišćenja usluga i važećim zakonima i propisima“, piše u saopštenju nadležnih iz GoFundMe platforme.
Dodaju da njihov tim radi neprestano kako bi se zaštitili i organizatori i oni koji uplaćuju novac.
„Hvala vam na strpljenju“, navodi se.
U drugom saopštenju predstavnika GoFundMe platforme navodi se da strogo zabranjuju sadržaj koji promoviše nasilje i podršku nasilju.
„U ovom slučaju, organizator je ispunio zahteve, a prikupljanje sredstava nije prekršilo naše Uslove korišćenja usluga“, dodaje se.
Novac je poslalo više od 120.000 ljudi, a iz GoFundMe platforme kažu da će se postarati da sredstva stignu do organizatora protesta.
Vođe protesta još nisu prokomentarisale odluku čelnika GoFundMe platforme.
Piter Sloli, šef policije u Otavi izjavio je da najveći broj uplata stiže iz SAD.
Takođe, određeni broj novčanih priloga uplaćen je u Velikoj Britaniji, Australiji i Poljskoj.
- ŠTA SU SIMPTOMI? Kratak vodič
- MERE ZAŠTITE: Kako prati ruke
- KOLIKA JE SMRTNOST? Saznajte više
- KAKO I GDE MOGU DA SE TESTIRAM: Različiti testovi
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Dodaj komentar