Jugoslovenski filmovi snimani neposredno nakon građanskog rata danas uživaju status kultnih. Narod im se rado vraća iznova i iznova, a omiljene scene, likovi ili replike i danas se prepričavaju. Mnoge od čuvenih scena iza sebe kriju posebnu istoriju i priču koju možda niste znali.
Portal cdm.me otkriva kako su zapravo nastalii najkultniji kadrovi jugoslovenske kinematografije.
„Nacionalna klasa“
Ljubavna scena u kojoj igraju Dragan Nikolić i tada maloletna Maja Lalević-Piščević u filmu Gorana Markovića, nastala je zahvaljujući legndarnom Gagi. Naime, Maja je igrala Gaginu devojku Senku i to joj je bio prvi susret sa kamerama. Imala je dečka koji je radio na filmu i tako je dobila ulogu. Kaže da je često grešila, ali da je Dragan njene greške pripisivao sebi.
„Trenutak od koga sam se najviše plašila bila je naša scena u krevetu. Do poslednjeg momenta sam se nadala da će Goran iz nekog razloga da odluči da je ipak izbaci iz scenarija shvativši da ja ne mogu da je odigram. A onda je došao taj dan. Gaga, koji se inače ponašao prema meni kao da mi je i brat i tata i najbolji prijatelj, tog dana je prevazišao sebe. Prvo je tražio da svi osim snimatelja napuste sobu, a onda kad smo ostali sami, napravio je takvu atmosferu da nisam ni primetila kada smo zapravo snimili scenu. Toliko me je zasmejavao, golicao, pričao neviđene viceve i anegdote, da sam se s mukom suzdržavala kako bih ozbiljno izgovorila tekst kad se uključe kamere“, rekla Maja.
„Specijalno vaspitanje“
Film „Specijalno vaspitanje“, jedan je od filmova koji su obeležili početak karijere Branislava Lečića. Reditelj Goran Marković tada mu je pružio prilku da se nađe u istom kadru sa velikom zvezdom Bekimom Fehmijuom.
Scena koja se i dalje pamti je ona u kojoj Bekim šamara Leku.
„Na probi me je udario s jedne strane, dva-tri puta polako. Međutim, u kadru mi je opalio jak šamar s druge strane. Zaprepastio sam se. Kada sam ga posle upitao zašto je to uradio, on mi je objasnio da se tražilo iznenađenje na mom licu i da je to postigao”, seća se Leka.
„Lepa sela, lepo gore“
Film Srđna Dragojevića iz 1995. godine po mnogo čemu je poseban. Sniman je na samo par kilometara od ratišta, okupio brojna jaka glumčka imena i pričao tešku priču za koju je tada bilo možda isuviše rano obzirom na okolnosti.
Ipak, jednu od ljudima najdražih scena nije odigrala neka od glumačkih zvezda, već pevačica Milica Ostojić – Mica Trofrtaljka.
Mica je igrala prostitutku Đanu, a njene replike „Vid ćune prava pionirska“ i „Šut ba erotika“, ušle su u legendu.
„Otišla sam na snimanje kod Prijepolja. Scenu sa detetom (kojeg je igrao Miloš Đurić) bilo je teško snimiti i nekoliko puta smo vraćali jer se dečak plašio i svaki put kad ih morala da mu skinem pantlone on bi bežao. U jednom trenutku, Srđan mu je rekao ‘Mali, ima da slušaš šta ti Mica kaže ili ću te pretući’ i tada smo snimili scenu“, kaže Mica koju ljudi i dan danas pamte po replikama iz filma i dobacuju joj na ulici ili pijaci.
„Maratonci trče počasni krug“
Za vreme snimanja legendarnog filma „Maratonci trče počasni krug“ odigrala se smešna epizoda iza kampera. Danilo Bata Stojković igrao je Lakija Topalovića, a Pavle Paja Vuisić njegovog oca Milutina. Svi su znali da je Bata bio veliki perfekcionista koji je uvek tražio da odmah pogleda ono što je snimljeno i ako nije bio zadovoljan, tražio da se snimanje ponovi.
Paja je, pak, uvek snimao scene samo iz jednog pokušaja, eventualno dva i svi su znali da treći put neće hteti. Kada je došao red na snimanje scene u kojoj Paja treba da udari Batu daskom, Bata je bio dosta zabrinut, iako je znao da je daska napravljena od veoma mekane balze, koja se i inače koristi za snimanje takvih scena. Tražio je da se daska nekoliko puta isproba na jednom od radnika na setu, Đoki, momku koji je bio „devojka za sve“.
Đoka je tako nekoliko dana zaredom dobijao daskom po glavi i stalno je tvrdio da je daska ipak tvrda. Bata nije hteo da snima, pa se scena stalno odgađala. Pavle mu je zato rekao da će malo prerezati dasku i slomiti je rukama te da ga tako skoro neće ni dodirnuti. To su i uradili, rez na daski premazali su voskom da se ne bi video, a Bata je konačno pristao na snimanje.
Međutim, Paja je neposredno pre snimanja okrenuo dasku i svom snagom opalio Batu po leđima onom stranom koja nije bila presečena. Daska je pukla od siline udarca, a snimatelj je viknuo: „Okrenuo si dasku naopačke!“
„Nije naopačke, dvadeset godina čekam ovo. Neka sada vidi je li tvrda balzovina, mamu mu njegovu“, rekao je Pavle i napustio kadar.
Glumicu Melitu Bihali većina prepoznaje po ulozi spremačice Olje iz „Maratonaca“. Od premijere kultnog ostvarenja prošlo je više od tri decenije, a Melitu publika i danas pamti po scenama iz filma zbog čega, kako priznaje, nije baš srećna. „Prepoznaju me po glasu, a onda se sete i ostalog. Uglavnom me pitaju je li mi živ Pantelija“, rekla je tada ona.
„Žao mi je, snimala sam toliko filmova i TV projekata, a ljudi me pamte po „Maratoncima“. To je nepravda. Mnogo sam uradila za četrdeset godina karijere nego ta Olja, ali zahvala sam joj. Nije važno“, priznaje Melita.
Scenu u kojoj je Milivoje Mića Tomić (Maksimilijan Topalović) povlači u kadu cepajući joj uniformu, snimila je ne znajući da će se to desiti.
Ljutila se na reditelja i kolegu, ali ubrzo je uvidela da je ta scena autentična upravo zbog tog Mićinog poteza.
„Karaula“
Uloge poručnika Pašića, nedavno se prisetio Emir Hadžihafisbegović, jedan od najpoznatijih glumaca iz Bosne i Hercegovine..
Partner u „Karauli“ bio mu je Sergej Trifunović sa kojim je morao da se tuče.
„Uloga je bila prezahtevna. Na kraju mi je Sergej Trifunović slomio dva prsta na snimanju scene kada se tučemo na kraju. Voleo bih da je neko ko misli da je glumcima lako, bio na snimanju filma „Karaula“, pogotovo četiri noći pod kišom, odnosno cisternama koje prave kišu, a mi obučemo ronilačka odela pa preko uniformu, pa tuča po blatu. „Karaula“ je bila fizički teška za rad. Opet, volim da se setim tog filma iako je prošlo više od deset godina od snimanja. Snimali smo sa tri kamere, to je bio jako skup film, koštao je oko četiri miliona maraka, imao je dobre glumce, producente iz regije. I za tu ulogu sam dobio dosta nagrada”, rekao je glumac.
„Ko to tamo peva“
Božidar Bota Nikolić, direktor fotografije pomenutog filma, nedavno je otkrio kako je ljubavna scena, koju su odigrali Neda Arnerić i Slavko Štimac, a u kojoj se replika izgovara, ubačena naknadno.
„Snimao sam sa Zoranom Čalićem film „Kakav deda, takav unuk“, koji je imao pola miliona gledalaca. Predložio sam Kovačeviću i Šijanu da odemo da gledamo šta je to što narod voli. Odbili su moj predlog. Otišao sam u bioskop i konstatovao da je ljubav ono što privlači publiku. Dušku sam rekao da u scenario za film „Ko to tamo peva“ mora da ubaci ljubavnu scenu. On je napravio lik Nede Arnerić i Slavka Štimca. Duško je tek posle napisao i ono čuveno „I tata bi, sine“. Pre toga nije bilo ljubavi u našem filmu“, izjavio je Nikolić.
Čuvena scena uticala je na život Nede Arnerić.
„Živela sam pored osnovne škole i to je bilo naporno. Klinci su za mnom vikali ‘I tata bi, sine’. To me je nerviralo, ali sad mi je kompliment“, otkrila je Neda Arnerić.
I njen partner iz filma ima slična iskustva.
„Bilo je uvek toga i dan-danas je tako! To je svima simpatično jer nije zlobno. Ljudi pamte te neke duhovite, a zovu ih kultnim replikama iz filmova. Ali, to je prihvatljivo”, zaključio je Štimac.
Dodaj komentar