Novi Sad Vesti

Zelena staza: Stara pruga od Petrovaradina do Beočina dobija novu, prelepu namenu

zelena staza
Printscreen

Konačno lepe vesti koje se tiču svih stanovnika Novog Sada i okoline jer je dugoočekivani i višestruko obećavani projekat “Zelena staza” dobio zeleno svetlo za realizaciju od strane novosadske gradske skupštine. Reč je o trasi napuštene pruge Petrovaradin – Beočin koja godinama nije u funkciji, a prostire se uz Dunav i podnožje Fruške gore. Ovo je velika vest i za turiste koji u narednim godinama odluče da posete ovaj prelepi deo Srbije.

Ova pruga izgrađena je 1908. godine i za prevoz putnika služila je do 1965, a poslednjih petnaestak godina ne služi ni beočinskoj industruji cementa.

U vezi sa zelenom stazom, novosadski odbornici doneli su na prošloj skupštinskoj sednici odluku o izradi plana generalne regulacije šireg centra Sremske Kamenice. Tim aktom se obuhvata prostor od 71 hektara, južno od centra mesta, na potesu od obale Dunava do kompleksa zdravstvenih instituta, prenosi Politika.

– Sa ovim planom generalne regulacije stvaramo uslove za realizaciju projekta koji smo dogovarali sa pokrajinskom administracijom – izjavio je tom prilikom gradonačelnik Miloš Vučević.

Prema usvojenoj odluci, plan za širi centar Sremske Kamenice izradiće novosadski JP „Urbanizam” u roku od tri meseca. Urbanisti će pri tom morati da se pridržavaju i prostornog plana za područje posebne namene „Fruška gora”, koji su pokrajinske vlasti donele 2019. godine i kojim je definisan pomenuti turistički pravac.

Vojvođanskim aktom planirano je da se revitalizacijom stare trase pruge od oko 17 kilometara uredi i obeleži trasa za bicikliste i pešake. Zamišljeno je da staza bude deo pejzažno uređenih zelenih površina ‒ zelene žile koja spaja Petrovaradin, Sremsku Kamenicu, Ledince, Rakovac i Beočin.

Zelena staza bi imala više funkcija i sadržaja kojim bi se obuhvatili i stanični objekti železnice, prostori za umetničke instalacije, teretana na otvorenom, dečja igrališta… Ona treba da korisnicima pruži i informacije o tome da su u blizini turističke atrakcije Petrovaradinska tvrđava, fruškogorski manastiri, arheološki lokaliteti…

Trasa zelene staze bi na pojedinim delovima, gde bi se zadržali delovi šina i pragova, zadržala osnovne odlike industrijskog pejzažnog dizajna. Demontiran materijal bio bi iskorišćen, kako je planirano, za ograde, popločanje ili urbani mobilijar i opremu.

Daju se i smernice za formiranje ambijentalnih celina na lokacijama staničnih objekata koji se zadržavaju, potoka, prostorima za odmorišta, kao i za potrebe angažovanja različitih grupa korisnika.

Korisnici buduće zelene staze treba da očekuju i uslove za bezbednost, za udobnost i animiranje dodatnim sadržajima. Preporučeno je da se biciklistička i pešačka staza razdvoje urbanim dizajnom i smernicama u prostoru.

slika ns fruška gora
Printscreen

Računa se da buduća staza može da unapredi turističku ponudu Vojvodine i razvija ciklo-turizam kome se ovde pridaje značaj s obzirom na blizinu takvih evropskih koridora.

– Pošto se nalazimo na turističkoj ruti dve važne biciklstičke staze, Eurovelo 11 i Eurovelo 6, hoćemo da obogatimo turističku ponudu pokrajine – kazao je pokrajinski sekretar za privredu i turizam Nenad Ivanišević, koji je nedavno predstavio aktivnosti oko „zelene staze”.

U projekat je uključena i republika, a državni sekretar Enes Buhić iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture rekao je tom prilikom da je za izradu projektno-tehničke dokumentacije za zelenu stazu na trasi stare pruge Petrovaradin‒Beočin izdvojeno 22 miliona dinara.

Zelene staze su izrazito ekološkog predznaka, namenjene rekreaciji i turizmu, posebno na područjima nacionalnih parkova, gde koriste postojeće puteve u ambijentu prirodnog pejzaža i već izgrađene infrastrukture.

Pruga duga 17 km od Petrovaradina do Beočina postaje zelena staza za pešake i bicikliste

Antonije Kosanović

Traži smisao u vreme besmisla, rečima potkradajući emocije.

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

201 Shares
201 Shares
Share via
Copy link