Magazin Srbija

Vladika Jovan, panker u crkvenoj mantiji: Joy Division mi je promenio život, a Kobejna je ubila pop industrija

vladika jovan ćulibrk
Printscreen

Vladika Jovan Ćulibrk nije samo svešteno lice već i podoficir, padobranac, istoričar, ali i vrsni poznavalac takozvane pop kulture. Njemu je Ian Kertis, frontmen legendarne grupe „Joy Division“ promenio pogled na svet „iz istog razloga zbog čega neki drugi kažu da im je Dostojevski promenio život“.

Svako ima svoje favorite u životu. Mnoge stvari biramo po sopstvenom senzibilitetu, a često nismo svesni kako nas one suptilno oblikuju. Umetnici imaju tu moć igre sa našim čulima, osećanjima i njihova dela umnogome određuju kako će ljudi posmatrati bližnjeg svoga i da li će dozvoliti sebi proputovanje unutar sopstvene duše. Za vladiku Jovana, kao i za mene lično, tu iskru samospoznaje, žrtve i duhovnog putokaza u prošlom veku je upalio pokojni Ian.

– Jednostavno, čovek se suoči sa dubinskim viđenjem sebe samog – ‘Evo mladih ljudi, teret na njihovim plećima. Evo mladih ljudi, videsmo sebe kao nikada pre – slike trauma i izopačenja’. Ne govorim toliko lično, koliko o svima nama, o civilizaciji, ljudskom rodu. O tome i Šekspir piše, ali je to Ijan Kertis (Joy Division) izrazio još dublje i primerenije našem vremenu i dobu – kaže episkom pakračko-slavonski.

Za njega nema sumnje da je Kertis preuzeo tret umirućeg zapadnog sveta na sebe, i da ga je taj teret slomio.

– Nije tu u pitanju kriza. Kriza je sud, u njoj je bio čitav svet u 20. veku, posebno u vremenu nakon Drugog svetskog rata – kriza identiteta, kriza onoga što jeste i što nije. Ijan Kertis je samo to sagledao jednim ogromnim pogledom i to ga je slomilo – ocenjuje on.

Zabavljački element pop kulture je, prema njegovim rečima, zapravo postao dominantan i nakon toga rok i pop kultura postaju suprotno od onoga što treba da budu.

– Upravo je svest o tome na kraju ubila Kurta Kobejna. Mi imamo i sada velike umetnike, ali pojedinačno, dok pop kultura više ne znači ništa osim obične zabave – precizno sagledava vladika.

Osvrćući se na priče da se tokom služenja vojnog roka družio sa članovima slovenačkog benda Lajbah, Ćulibrk je u intervjuu za Novu.rs rekao da je taj sastav „mnogo više od benda“.

– To je jedan veliki umetnički projekat, zajedno sa ostatkom onoga što se naziva ‘Neue Slowenische Kunst’. To ima veze, koliko sa pop kulturom, toliko i sa rok muzikom – iz Lajbaha su smatrali da je Joy Division poslednja rok grupa i da je ‘Atmosphere’ poslednja rok pesma. Oni su to preuzeli od velikog rok kritičara Pola Morlija, koji je, opet, više mislilac, nego rok kritičar. Utoliko ta njihova inicijativna kapisla jeste dolazila delom iz pop kulture, ali je ona nerazumljiva bez razumevanja istorijskih avangardi, odnosno bez istorije misli i umetnosti 20. veka – objašnjava on.

Dodaje i da je ideja jednog kompleksnog umetničkog dela, koji propituje nacionalni, duhovni i kulturni identitet, kao što je bio album Idola “Odbrana i poslednji dani”, nesumnjivo uticala na razmišljanje Lajbaha, budući da je jedan od osnivača tog benda, Dejan Knez, upravo u to vreme služio vojni rok u Beogradu.

– Oni su to doveli do jednog pozitivnog ekstrema tokom svog rada, koji traje već 40 godina, dok su se Idoli na svom sledećem albumu vratili drugom umetničkom modelu. Međutim, ta dubinska misao albuma ‘Odbrana i poslednji dani’ je ostavila daleko veći uticaj nego što mi možemo da zamislimo – ističe vladika Jovan.

Na pitanje da li je sa tim činom u potpunosti nestala pop kultura zapadnog sveta, vladika Jovan kaže da je to ono što Lajbah tvrdi, te da je on „sklon da se sa time saglasi“.

– Još nekoliko godina posle toga, vi ste imali pokrete, velika umetnička dela, kao što su Lajbah i ‘Neue Slowenische Kunst’, ranija izdanja 4AD – ‘Dead Can Dance’. Nakon toga odjednom imate ‘Live Aid’ i to sve nestaje – pop kultura, odnosno rok postaje samo deo jedne velike mašinerije. Naknadno, više nemate pokrete, postoje grandž ili tehno, ali taj mehanizam i ta industrija pop kulture u stvari ubija i Kurta Kobejna. Nije on bez razloga u svom oproštajnom pismu pomenuo Fredija Merkjurija, jer Merkjuri je bio primer onoga ko je deo industrije zabave i uživa u tome – ukazuje vladika Jovan, a prenosi N1.

Otac Arsenije: Ludnice su nam sve punije, deca sve površnija, a kultura nula!

OGLAS

PARTNERI SAJTA


166 Shares
166 Shares
Share via
Copy link