Magazin Srbija

Pokrenuta inicijativa za očuvanje srpskog jezika uvođenjem natpredmetnog statusa

Knjige

Maternji jezik predstavlja temelj nacionalnog identiteta i briga o materenjem jeziku je ključna i morala bi biti više zastupljena kako od strane stručnjaka, tako i od svakog pojedinca. Jezik je živa kategorija i on se razvija. U eri tableta, računara i pametnih telefona ovaj zadatak je vrlo težak što pokazuju brojni primeri iz svakodnevnog života. Između ostalog  sve je  više stranih reči zastupljenih u našem jeziku što takođe ugrožava njegov razvoj.

Ministarstvu prosvete, Društvo za srpski jezik i književnost Srbije najavilo je podnošenje inicijative  ZA UVOĐENjE NATPREDMETNOG STATUSA SRPSKOG JEZIKA I KNjIŽEVNOSTI.

Tekst inicijative

Na osnovu Deklaracije o neophodnosti povećanja broja časova srpskog jezika i književnosti u osnovnim i srednjim školama i Deklaracije o kanonu srpske književnosti (koje su doneli filolozi iz svih relevantnih naučnih i nastavno-naučnih institucija), Društvo za srpski jezik i književnost Srbije organizovalo je i okrugli sto sa temom Natpredmetni status srpskog jezika i književnosti. Cilj svih ovih aktivnosti bio je da se nađe najprihvatljivije rešenje u vezi sa poboljšanjem statusa predmeta Srpski jezik i književnost.

Od Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije tražimo da u obrazovni sistem na nivoima osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja uvede natpredmetni status Srpskog jezika i književnosti.

Razlozi za uvođenje natpredmetnog statusa imaju nacionalnu i obrazovnu osnovu:

maternji jezik predstavlja temelj nacionalnog identiteta, elementarni je i najvažniji posrednik u izražavanju duhovnog, intelektualnog i kreativnog potencijala pojedinca i najprirodnije vezivo u očuvanju jedinstva zajednice, održavanju kolektivnog pamćenja i predstave o kulturnom nasleđu nacije;

praksa je pokazala da se niske ili visoke kompetencije učenika vezane za predmet srpski jezik i književnost recipročno odražavaju na (ne)sposobnost ovladavanja gradivom iz drugih nastavnih i naučnih polja, to jest, ako učenici dobro vladaju maternjim jezikom, spremniji su i za učenje ostalih predmeta.

Šta je potrebno učiniti da bi predmet Srpski jezik i književnost dobio natpredmetni status:

Ovaj predmet ne može biti skrajnut u korist bilo kog drugog predmeta, tj. njegov status i zakonski mora biti zagarantovan;
mora imati veći broj časova na svim nivoima obrazovanja:
u 6, 7. i 8. razredu broj časova sa 4 treba povećati bar na 5 (preko povećanja maksimalnog nedeljnog opterećenja učenika, tj. promenom člana 59. Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju);
u srednjoj školi treba uvesti najmanje još jedan čas (promenom člana 28. Zakona o srednjem obrazovanju);
povećanje broja časova ne sme se odnositi na povećanje trenutne norme nastavnika Srpskog jezika i književnosti (jer bi se suprotno postupanje neposredno odrazilo na opadanje kvaliteta nastave);
povećanje ukupnog fonda časova podrazumeva otvaranje novih radnih mesta za nastavnike Srpskog jezika i književnosti;
povećanje fonda časova ne podrazumeva proširenje nastavnih programa.

Inicijativu možete potpisati ovde.

Izvor:Zelena učionica

Svi mislimo da odlično poznajemo srpski jezik, ali istina je poražavajuća

 

Čitajte Luftiku na Google vestima

Irena Bjelić

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

78 Shares
Share via
Copy link