Magazin Svet

Filmska priča o pilotu koji je izvučen iz kabine na 7.000 metara visine i stjuartu koji ga je spasio

Foto: Getty Images; Supplied

Razbijanje prozora u avionu i isisavanje pilota dok ga grupa stjuardesa očajnički drži za noge kako bi ga sprečila da se strmoglavi sa 7.000 metara visine može zvučati kao zaplet filma katastrofe, ali to se zapravo dogodilo 1990. godine.

Što je još neverovatnije, pilot Tim Lankaster – preživeo je nesreću, iako je zadobio nekoliko preloma i promrzlina nakon što je bio izložen spoljašnjim elementima dok je visio kroz prozor.

Rutinski let postao noćna mora

Šokantna nesreća odigrala se pre više od tri decenije, u junu 1990. godine, kada je Lankaster upravljao komercijalnim letom Britiš Ervejza iz Birmingema u Engleskoj do Malage u Španiji.

Ono što je počelo kao prilično rutinski dan za posadu leta, brzo se pretvorilo u katastrofu oko pola sata nakon leta kada su se dva od šest prozora u pilotskoj kabini razbila tokom putovanja iznad Oksfordšira.

Lankaster je na kraju zbačen sa svog sedišta i isisan kroz prozor, dok je sila takođe raznela vrata pilotske kabine sa šarki i umalo oborila stjuarta Najdžela Ogdena na zemlju.

Lankaster-sa-zenom
Foto: Mike Hollist/Daily Mail/Shutterstock

Drama spasavanja pilota

Srećom, Ogden je uspeo da uleti u kokpit da zgrabi Lankasterove noge, baš kada je izletao kroz prozor.

– Okrenuo sam se i video da je prednje vetrobransko staklo nestalo i da je Tim, pilot, izlazio kroz njega, bio je izvučen iz pojasa i sve što sam mogao da vidim bile su njegove noge. Preskočio sam kontrolnu kolonu i uhvatio ga oko struka kako bih izbegao da potpuno ispadne – rekao je stjuart za Sidnej Morning.

Tada je i on počeo da izmiče iz otvora, ali drugi član kabinske posade po imenu Džon Hevard uleteo je u kokpit i zgrabio ga za pojas, pre nego što se druga stjuardesa vezala za pilotsku stolicu i pomogla da zadrži lanac ljudi.

kokpit-avion
Foto: Murray Sanders/Daily Mail/Shutterstock

Ogden je nastavio da prepričava čitav događaj:

– Njegova košulja je bila svučena sa leđa, a telo mu je bilo savijeno nagore, nagnuto preko vrha. Njegove noge su bile zaglavljene napred, isključivši autopilot, a vrata leta su bila naslonjena na komande, tako je avion jurio brzinom od skoro 650 km na sat  kroz neka od najzakrčenijih neba na svetu.

Prisećajući se dodao je:

– Mislio sam da ću ga izgubiti, ali je završio savijen u obliku slova U oko prozora. Lice mu je udaralo o prozor, a krv mu je curila iz nosa i sa jedne strane glave. Ruke su mu mlatarale i činile se dugim 2 metra. Što je najstrašnije, oči su mu bile širom otvorene. Nikada neću zaboraviti taj prizor kao dok sam živ – kazao je on iscrpno opisavši jezivu nesreću.

pilot-bolnica
Foto: Getty Images/PA

Istraga i tema dokumentarca

Zapanjujuće, kopilot Alister Etkinson je uspeo da stavi avion pod kontrolu, a letelica je na kraju sletela na aerodrom Sautempton, gde je posadu dočekala hitna služba.

Potpuno neverovatno je da je Lankaster preživeo, pretrpevši nekoliko fraktura i promrzlina.

Impresivno je da je posle svega čak i nastavio da radi kao pilot. Najdžel Ogden je nakon nesreće napustio Britiš Ervejz i otišao da radi za vojsku spasa.

Izveštaj Odseka za istragu vazdušnih nesreća nakon incidenta, otkrio je da je majstor upotrebio pogrešne šrafove da bi učvrsio vetrobransko staklo.

U njemu piše da je proces ugradnje vetrobrana, 27 sati pre poletanja aviona, u junu 1990. godine imao niz loših radnih praksi, loše procene i greške u percepciji.

Šokantna priča bila je tema dokumentarca pod nazivom Istraga vazdušne nesreće – Blow Out, gde je čitav događaj rekreiran i emitovan na National Geographic-u 2005. godine.

Piloti se nisu katapultirali kako bi sprečili avion da padne na naseljeno mesto

Čitajte Luftiku na Google vestima

100 Shares
100 Shares
Share via
Copy link