Magazin

Kosovski tajkun preko novosadskih veza pazario luksuznu jahtu od Svetozara Marovića

jahta
Foto: BIRN

Ovog proleća novinari BIRN-a uspeli su da na doku male i zabačene marine u Bokokotorskom zalivu blizu Tivta pronađu jahtu “Sara”, dok je čekala svoj red za finalne pripreme i sezonski servis.

Priča o sudbini ove jahte, koja se nekada zvala “Kenco”, i koja je u kratkom periodu promenila tri vlasnika, je zapravo priča o povezanosti politike, biznisa i kriminala i njihovim zajedničkim poslovima skrivenim od očiju javnosti.

Sve počinje 2008. godine kada Svetozar Marović, bivši predsednik Srbije i Crne Gore, postaje vlasnik raskošne jahte duge 30 metara i vredne 8,9 miliona evra koja je napravljena u poznatom italijanskom brodogradilištu Fereti.

Zajedno sa sinom Milošem, Marović kupuje brod na lizing preko austrijske Hipo Alpe Adrija banke, a operacija je obavljena preko ofšor kompanije Galaksi Grup registrovane na Svetom Vinsetu i Grenadinima, vidi se u dokumentaciji dostupnoj BIRN-u.

Kada je 2016. godine pobegao iz Crne Gore u Srbiju, Svetozar Marović uspeo je da izbegne zatvorsku kaznu na koju je osuđen zbog korupcije, ali nije mogao da se oslobodi i duga prema austrijskoj banci od skoro devet miliona evra za kupovinu luksuzne jahte.

Godinu dana kasnije, 2017. godine, novosadska kompanija Južna Bačka sklapa sporazum sa austrijskom kompanijom Heta Leasing, koja je pravni naslednik Hipo Alpe Adria banke, i preuzima brod za svega 1,3 miliona evra.

Južna Bačka dospela je u žižu javnosti početkom 2015. godine nakon serije tekstova BIRN-a u kojima je otkriveno da su dobili posao ispumpavanja vode iz potopljenog kopa Tamnava, kao i da je vlasnik firme Dragoljub Zbiljić bio jedini garant kredita od 55 miliona dinara za SNS za izbore 2012. godine

Nekoliko dana nakon što su kupili jahtu, Južna Bačka po istovetnoj ceni, prodaje brod kompaniji Inkop, u vlasništvu Zvonka Veselinovića i Milana Radoičića, dvojice kumova sa Kosova bliskih SNS-u, za koje se vezuju mnoge kriminalne radnje.

Milan Radoičić i Zvonko Veselinović su u prvobitnoj optužnici za ubistvo Olivera Ivanovića označeni kao organizatori kriminalne grupe koja je pomagala u zločinu, mada nisu navedeni kao optuženi iako se njihova imena u dokumentu pominju na desetine puta.

Još tokom 2014. godine dok su novinari BIRN-a radili na priči o isušivanju vode iz Tamnave, u više navrata su stizali dobronamerni i iskreni saveti da je to „opasna priča“ i da prema saznanjima ljudi iz posla Zbiljić samo formalno vodi kompaniju Južna Bačka, a da je čovek koji vuče konce u stvari Zvonko Veselinović.

Kupovina jahte od Hete, a u ime i za potrebe Veselinovićevog Inkopa, zaista može da uputi na zaključak da Veselinović ima uticaj na poslovanje novosadske kompanije, kaže za BIRN izvor iz novosadske policije, koji je želeo da ostane anoniman.

Izvor BIRN-a objašnjava da Veselinović u Novi Sad dolazi krajem 2013. godine, početkom 2014. godine, pre svega iz političkih razloga, kako bi pomogao Srpskoj naprednoj stranci da preuzme pokrajinsku vlast od Demokratske stranke.

BIRN je već izveštavao o bliskim vezama Veselinovića i vladajuće stranke, kada je objavljena i njegova fotografija iz predizbornog štaba SNS-a sa bratom predsednika Srbije Andrejem Vučićem.

Posle toga, kaže izvor, Veselinović počinje da preuzima i velike poslove u Novom Sadu.

“Zvonko Veselinović je u Novi Sad doneo tu šemu prikrivenog vlasništva, od raznih kafića pa do Južne Bačke”, kaže izvor BIRN-a iz novosadske policije.

S obzirom da je na jahti Zvonka Veselinovića isključen radar nije bilo moguće pratiti je preko dostupnih sajtova za nadzor brodova. BIRN, međutim, saznaje da jahta ovog leta nije plovila crnogorskim morem, već da se nalazi u Grčkoj. BIRN saznaje i da je ovo možda poslednje leto da se Veselinović i Radoičić voze ovom jahtom, pošto su je navodno dali na prodaju.

Prema dostupnim specifikacijama proizvođača jahti Fereti, model broda koji je 2008. godine za 8.9 miliona evra na lizing preko Hipo Alpe Adria banke kupio Svetozar Marović, a koji danas voze Veselinović i Radoičić, ima pet kabina za goste, plus smeštaj za posadu.

Prema pisanju crnogorskih medija, Marovići nisu uživali u komforu jahte i vozili se njome, već su je uglavnom koristili za rentiranje. Prema dostupnim podacima kompanija koje rentiraju jahte i brodove, cena nedeljnog zakupa ovog modela ide i preko 60.000 dolara.

Ostatak teksta pročitajte na sajtu BIRN-a

Veze gradonačelnika Novog Sada i mafijaša u poslu od 10 mil €

Redakcija

Delimo tekstove koji vrede. Jer vrede!

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

generic vignette (DESK luftika.rs)
141 Shares
141 Shares
Share via
Copy link