Magazin

Vučić nas je nazivao gomilom seoskih pijanica, a sada se vraća na kolenima

vucic gornje nedeljice
Foto: Tanjug/Miloš Milivojević

Eminentni američki list “Financial Times” objavio je u izdanju od 27. decembra opširan tekst o Jadru, litijumu i Rio Tintu.

Tekst koji prenosimo u celosti takođe nije bio ni malo blagonaklon prema predsedniku Vučiću:

Dolina reke Jadar u Srbiji, važi za je mesto na kojem jedna od najvećih svetskih grupacija „Rio Tinto“ želi da iskopa jedno od najvećih nalazišta litijuma u Evropi.

Eksploatacija metala od vitalnog značaja za revoluciju električnih vozila bila bi potencijalna ekonomska blagodet za Srbiju i pomogla bi evropskom pristupu ključnom strateškom resursu. Ali postoji nekoliko grupa, kako lokalnog stanovništva, tako i aktivista koje se protive otvaranju rudnika na ovom mestu.

Marijana Petković je jedna od aktivista koji se protive planiranom rudniku litijuma i fokusirana je na pretnju poljoprivrednom zemljištu na tom prostoru.

– Dvadeset dva sela dole bila bi skroz izgubljena – rekla je Petković, nastavnica u školu u obližnjim Gornjim Nedeljicama.

– Litijum može učiniti ostatak sveta čistijim i može pomoći zapadnoj Evropi da se oseća dobro. Ovde bi to stvorilo deponiju i uništilo bi naše živote – rekla je ona.

U privremnoj pobedi protivnika projekta, u vlasništu anglo-australijske rudarske grupe “Rio Tinto”, lokalno preduzeće u Loznici je ovog meseca povuklo odluku o zoniranju da se dozvoli industrijski razvoj u okolini, nakon nekoliko velikih protesta.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji podržava rudnik, rekao je da se neće nastaviti sa ovim projektom ako ga zemlja ne podrži i ako se ne primenjuju ekološki standardi.

– Ljudi mogu da biraju… spreman sam da saslušam obe strane. Ako to nije moguće, nećemo to učniti – rekao je on za “Fajnenšel tajms” prošle nedelje.

Rio Tinto, koji je obećao da će uložiti 2,4 milijarde dolara u izgradnju rudnika, insistirao je da neće odustati od razvoja i obećao je više dijaloga sa lokalnim stanovništvom. Odgovarajući na medijske izveštaje da će sa rudnikom pauzirati, navode da se projakt nastavlja istim tempom, prenosi Fajnenšel tajms.

Prva prodajna proizvodnja predviđa se za 2026. godinu, a do 2029. godine ovaj rudnik bi mogao da isporučuje 58.000 tona litijum karbonata godišnje – dovoljno za pogon više od milion električnih automobila. Da bi prodobio meštane, renovirali su škole i sportske objekte. Prema pisanju Fajnenšel tajmsa, Rio Tinto je otkupio imovinu dela meštana po atraktivnim premijama.

Lokacija bi trebalo da ima malo vidljvog uticaja, kaže Sinead Kaufman, geolog koji vodi posao minerala u Rio Tintu.

– To će biti jedan od najmodernijih rudnika na svetu, izgrađen po najvišim ekološkim standardima – rekla je ona.

Ali demonstranti i ekolozi veruju da bi projekat uništio slikovito i vredno poljoprovredno zemljište.

– Nema šanse da ovaj rudnik može da izvuče litijum na ekološki održiv način – rekao je Savo Manojlović, lider grupe “Kreni-promeni”, koja stoji iza protesta.

Protesti u Srbiji odražavaju širi izazov sa kojim se suočavaju rudarska industrija i kreatori politike dok prelaze na čistiju energiju. Elektrifikacija globalne ekonomije zahteva više minerala kao što su bakar, litijum i kolbat, ali postaje sve teže prevazići protivljenje novim rudnicima.

Rio Tinto kaže da bi rudnik direktno doprineo jedan odsto direktno i četiri odsto indirektno bruto domaćem proizvodu zemlje. Vlada vidi dalje koristi od toga da Jadar postane deo lanca snabdevanja metalom za baterije od rudarstva do proivodnje električnih vozila. Ukupan ekonomski uticaj investicije bi mogao da bude veći od 10 milijardi evra godinje, čak 22 odsto BDP-a kaže vlade.

Prema dokumentima do kojih je Fajnenšel tajms došao, Beograd predviđa da kineski CATL, najveći svetski proizvođač baterija po tržišnom udelu, uloži čak 2,5 milijardi evra. Drugi proizvođači baterija, kao što su nemačka Varta ili slovački InoBat, kompanija koju podržava Rio Tinto, mogli bi da dodaju 1,5 milijardi evra, pokazuju vladine analize. Proizvođač automobila poput Volksvagena mogao bi da uloži tri milijarde evra u proizvodnju električnih automobila.

CALT nije bio dostupan za komentar, a osoba upoznata sa planovima kompanje Volksvagen kaže da se ta kompanija nije obazvela ni na jedno ulaganje u Srbiju. Varta takođe nema planiranih investicija u Srbiji.

Manojlović kaže da bi bilo kakav prihod od litijuma bio daleko od optimističnih vladinih brojeva i da ne bi koristio lokalnom stanovništvu.

– Rudnik će koristiti Srbima kao što dijamanti imaju koristi za narod Republike Kongo – rekao je on.

Pored ekonomskih posledica, rudnik bi imao i geopolitički uticaj. Srbija je deo borbe za uticaj na Balkanu između EU, Rusije i Kine. Litijum bi omogućio Beogradu više uticaja u EU, koja je zaostala za Kinom u trci za materijale za baterije, a posebno Nemačkom čiji proizvođači automobila žele da nabavljaju baterije lokalno, a da ne zavise od Pekinga.

Srbija bi trebalo da organizuje predsedničke i parlamentarne izbore u aprilu sledeće godine, a ovo pitanje i zbog toga dobija na još većoj težini. Vučić je ovog meseca posetio Jadar i rekao da mu to daje bolji uvid u stepen lokalnog otpora.

– Donedavno, naša borba je bila usamljena. Protesti su nam dali ogroman podsticaj, postavili nas na nacionalni nivo. Vučić nas je nazivao gomilom seoskih pijanica, a sada se vraća na kolenima – rekla je Petković.

Vučić priznao da se ne odustaje od iskopavanja litijuma

Čitajte Luftiku na Google vestima

633 Shares
633 Shares
Share via
Copy link