Svet

Kako je afrički vetar oduvao 10 milijardi dolara u Sueckom kanalu

suecki kanal
Foto: Uprava Sueckog kanala / AP

Suecki kanal je danas ponovo blokiran, na pola sata ali dovoljno da prestraši sve one čiji posao zavisi od slobodnog prolaska robe kroz ovaj pomorski put. Današnji incident se dogodio u južnom delu kanala, kada se tanker kompanije “Minerva Nike” nasukao.

Podsetimo, džinovski brod “Ever Given” se nasukao u Sueckom kanalu i tako na sedam dana blokirao saobraćaj kroz jedan od najvažnijih trgovinskih puteva na svetu.

Ovaj kanal koji postoji preko 150 godina, svedočio je burnim događajima i sukobima u kojima je bilo  ljudskih  žrtava i velike materijalne štete.  Zbog potopljenih brodova kanal je bio zatvoren do 1975. godine.

Svega je bilo u istoriji ovog strateški značajnog kanala ali ni nalik džinovskom brodu natovarenom kontejenrima kako stoji poprečno u kanalu i potpuno blokira saobraćaj.

Preko 370 teretnjaka je takođe ostalo zaglavljeno i natovareno robom koja ne sme da kasni.

200.000 grla žive stoke ostalo bez hrane i vode

Među brodovima koji zbog zakrčenja nisu mogli da nastave plovidbu je 16 brodova koji prevoze preko 200.000 grla iz EU u Persijski zaliv. I pored toga što je brod nakon sedam dana konačno oslobođen, žive životinje u teretnim kontejnerima, kojima brzo ponestaje hrane i vode, približavaju se još tragičnijem kraju od onog koji ih čeka u klanicama na odredištu, prenosi eubserver.

Brod koji je 16. marta napustio Rumuniju trebalo je da stigne u Jordan 23. marta, ali umesto toga, sada bi stigao u luku najranije 1. aprila. To je kašnjenje od devet dana. Čak i da brod ima potrebnih 25 posto dodatne hrane za životinje, to bi trajalo samo 1,5 dan-

Zašto se “Ever Given”nasukao

Suecki kanal

Za sada nije najjasnije ko je krivac ali se nagađa da faktor može biti ljudski, ali i da je brod jednostavno prevelik i pretovaren kontejnerima te da zbog snažnog vetra kapetan nije mogao da upravlja ovom grdosijom među brodovima.

Na Srbiju zaglavljeni brod neće mnogo uticati, kažu stručnjaci

Ukoliko zastoj potraje i nakon što je brod oslobođen, u Srbiji to može da se oseti na proizvodima poput laptopova, telefona, memorijskih čipova, koje u najvećem broju uvozimo iz Kine, objašnjava za BBC makroekonomista Miroslav Zdravković.

Iz Privredne komore Srbije za BBC kažu da ova situacija može da se poredi sa prošlogodišnjom, kada je Kina zbog pandemije korona virusa bila zatvorena i tržišno.

„Blokada Sueckog kanala može i da dovede do povećanja cena transporta, koji je već poskupeo početkom godine, na šta se srpski privrednici mahom žale”, kaže pomoćnik direktora sektora za strateške analize PKS Bojan Stanić.

Slučaj nasukanog broda u Sueckom kanalu je ipak usamljen i nema naznaka da će se ponoviti ali je svakako svetu pokazao koliko ekonomija zavisi od morskog transporta robe.

Počela trgovina vodom na Volstritu i borićemo se za nju kao za zlato ili naftu

Share via
Copy link